خشم انباشته از چند دهه نژادپرستی در فرانسه؛ خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان

خشم انباشته از چند دهه نژادپرستی در فرانسه؛ خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان
يکشنبه 11 تير 1402 - 14:51

عبدالسلام بشاغا،  معاون پارلمان الجزایر درخصوص اعتراضات در فرانسه معتقد است انفجار سیاسی است که جامعه فرانسه و مهاجران سالها از آن رنج می بردند.

العالم - نظرکده

وی افزود: اعتراضات خشمگین، واکنش طبیعی به روش‌های دردناکی است که این جوان فرانسوی الجزائری بدون هیچ دلیل و سببی در طی آن کشته و اعتراض افراد با نژادهای مختلف را به دنبال داشت.

استاد حقوق بین الملل گفت: کشته شدن جوان مسلمان الجزایری توسط یک پلیس فرانسوی در یک ایست بازرسی در حومه نانتر، در غرب پاریس، آنطور که اتفاق افتاده، یک حادثه گذرا نیست.

حسن جونی، در گفت و گو با برنامه "مع الحدث" شبکه العالم گفت: نژادپرستی پلیس فرانسه با توجه به ریشه دار بودن نژادپرستی در جامعه فرانسه هر از چند گاهی بروز می کند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر کشور فرانسه اظهارات خطرناکی علیه اسلام و مسلمین مطرح کرده و آنها را بزرگترین تروریسم دانسته و از این رو تحریکات نژادپرستانه دهه‌هاست که تشدید شده و تازگی ندارد.

او معتقد است که نیروهایی در فرانسه به طور خاص و کلا در اروپا و همچنین در منطقه زمینه را برای ورود راست افراطی به فرانسه فراهم می کند.

احمد القانونی، خبرنگار شبکه العالم در فرانسه نیز تأکید کرد خیابان های فرانسه شاهد طغیان شدید است، زیرا فرانسوی ها با ملیت ها و مذاهب مختلف در اعتراض به کشته شدن یک جوان مسلمان با گلوله پلیس در تظاهرات شرکت داشتند.

وی بیان کرد: میزان همدردی فرانسوی ها با کشتار جوان مسلمان به ویژه با جوامع عرب و مسلمان افزایش یافته است، اگرچه شواهد نشان می دهد که بیش از 30 درصد فرانسوی ها نژادپرست هستند و از مهاجران به ویژه مهاجران مسلمان با ریشه های آفریقایی هراس دارند، اما اتفاقی که افتاد این بود که شرکت آنها در تظاهرات انسانی بود.

خبرنگارالعالم افزود بازتاب ترور این جوان، تکمیل اعتراضاتی است که از سال 2018، مرحله اعتراض جلیقه زردها آغاز شده بود و با اعتراضات پرونده بازنشستگی ادامه یافت تا به کشته شدن این جوان منجر شد.

وی افزود: اتحادیه‌ها خواستار اتحاد صفوف شدند حتی جلیقه زردها اعلام کردند که به تظاهرات خواهند پیوست.

وی همچنین افزود که اپوزیسیون فرانسه به دنبال سوار شدن بر موج اعتراضات برای ضربه زدن به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در آینده بسیار نزدیک است.

خبرنگار العالم، درباره تهدیدات ماکرون مبنی بر قاطعیت برای توقف اعتراضات،تاکید کرد مکرون و وزیر کشورش تصور می کنند با اعزام نیروهای امنیتی گسترده به خیابان ها می توانند اعتراضات خونین را مهار کنند، اما با شهروندان درجه دویی برخورد می کنند که سال‌ها به حاشیه رانده شده‌اند و این نشان می‌دهد که ماکرون و دولتش امروز از این به حاشیه راندن آسیب خواهند دید.

پربیننده ترین خبرها