دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه سوریه و عراق در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد

دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه سوریه و عراق در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد
پنج‌شنبه 15 تير 1402 - 10:46

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد با همتای سوری خود در باکو دیدار کرد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان حضور دارد، صبح امروز (پنجشنبه) 15 تیر ماه با همتایان سوری و عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان و «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در حاشیه این نشست دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداختند.

1

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه این نشست دیدار و گفت‌وگو کرد.

ش

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه عدم تعهد در رأس هیأتی سیاسی سه‌شنبه شب ۱۳ تیر ماه وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد (نم) با عنوان «جنبش عدم تعهد: متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» به میزبانی جمهوری آذربایجان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است.

امیرعبداللهیان ضمن ایراد سخنرانی در این نشست در حاشیه آن با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر امور خارجه روز گذشته ضمن دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه این نشست، با وزرای خارجه کویت و مالزی هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه پس از ورود به باکو در توئیتر نوشت: برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم‌ تعهد به جمهوری آذربایجان سفر کردم. جنبش عدم‌تعهد با توجه به تنوع کشورهای عضو، یک ظرفیت ویژه در تقویت چندجانبه‌گرایی و هم‌اندیشی برای حل چالش‌های جدید جهانی است. ‏رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین این سفر را فرصتی برای پیگیری و توسعه سیاست همسایگی در منطقه خواند.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۲ و ۱۳ تیر ماه نیز نشست کارشناسان ارشد در باکو برگزار شد و رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در رأس هیأتی در این نشست شرکت کرد.دستورکار نشست کارشناسان ارشد بررسی اسناد مربوطه برای ارائه به نشست وزیران امور خارجه بود و از جمله اسناد مهم برای مذاکره و بررسی در نشست مقامات ارشد، بررسی سند پایانی و اعلامیه نهایی نشست وزرای امور خارجه موسوم به اعلامیه باکو است. سند نهایی مشتمل بر بیش از یک هزار و ۳۰۰ بند در فصول متعدد و با موضوعات مختلف بین‌المللی، منطقه‌ای، حقوقی، مباحث توسعه‌ای، بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و... است. البته پیش از این نمایندگی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نزد سازمان ملل در نیویور‌ک در جلسات فشرده یک ماهه، درباره پیش نویس سند نهایی مذاکره کرده بودند. این اسناد پس از تایید مقامات ارشد برای تصویب نهایی به اجلاس آتی سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تسلیم خواهد‌ شد.

با برگزاری نشست باکو به عنوان آخرین نشست عالیرتبه جنبش عدم تعهد در دوره ریاست جمهوری آذربایجان، شرایط برگزاری نشست سران در کامپالا به منظور انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به اوگاندا فراهم می‌شود و اوگاندا از اوایل ژانویه ۲۰۲۴ به مدت سه سال عهده دار ریاست جنبش عدم تعهد خواهد بود. پیش از جمهوری آذربایجان نیز ونزوئلا عهده‌دار ریاست جنبش بود.

پربیننده ترین خبرها