ادعای آمریکا درباره نابودی کاملا سلاح‌های شیمیایی

ادعای آمریکا درباره نابودی کاملا سلاح‌های شیمیایی
شنبه 17 تير 1402 - 06:29

رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با اعلام ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، مدعی شد تمامی سلاح‌های شیمیایی آمریکا نابود شده است.

العالم - آمریکا

ایالات متحده آمریکا ساعتی بعد از اعلام تصمیم برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین ادعا کرد تمامی تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس بایدن روز جمعه اعلام کرد آمریکا زرادخانه تسلیحات شیمیایی این کشور که چند دهه قدمت دارد را نابود کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «امروز مفتخرم اعلام کنم ایالات متحده آمریکا با ایمنی آخرین تسلیحات موجود در آن زرادخانه را نابود کرده است که این ما را یک گام دیگر به دنیای عاری از هراس ناشی از سلاح‌های شیمیایی نزدیک می‌کند.»

اعلام این خبر بعد از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما او این تصمیم را گرفته چرا که کی‌یف به این بمب‌ها نیاز داشته است.

کاخ سفید ساعاتی قبل‌تر از آن مصاحبه تأیید کرده بود بایدن با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین برای استفاده علیه نیروهای روسیه موافقت کرده است.

آنچه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را جنجالی می‌کند خطراتی است که آنها برای غیرنظامیان دارند. این مهمات در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کنند که خطر کشتار کور غیرنظامیان را به همراه دارد.

علاوه بر این، برخی از بمب‌های کوچک‌تر ممکن است هنگام برخورد با زمین خیس یا سطوح نرم منفجر نشوند و تا مدت‌ها بعدتر جان غیرنظامیان به ویژه کودکان را به خطر بیندازند.

کارشناسان می‌گویند شباهت این بمب‌های عمل‌نکرده به اسباب‌بازی‌های کوچکی که روی زمین می‌افتند عاملی است که باعث خطرناک شدن آن برای کودکان می‌شود.

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست.

بایدن در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهاراتی بیان کرده که تحلیل فوق را تأیید می‌کند. او گفت: «تصمیم بسیار سختی از جانب من بود. با وجود این با متحدانمان رایزنی کردم. با دوستانمان در کنگره هم رایزنی کردم. مهمات اوکراینی‌ها دارد تمام می‌شود.»

ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی ایالات متحده در حالی صورت گرفته که بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از آنها را ممنوع اعلام کرده‌اند. گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند.

«معاهده بمب‌های خوشه‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده روز ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از اوت ۲۰۱۰ اجرایی شده است. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها