گزارش العالم از اما و اگرهای نشست اضطراری کشورهای آفریقایی درباره بحران سودان

دوشنبه 19 تير 1402 - 14:07

کشورهای آفریقایی در تلاش برای یافتن راه حلی جهت پایان دادن به بحران سودان و درگیری مداوم بین ارتش و نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع، درصدد برگزاری اجلاس چهارجانبه (IGAD) با حضور آمریکا و عربستان سعودی هستند.

العالم - جهان اسلام

«طارق ابو شوره» خبرنگار العالم در سودان از برگزاری جلسه اضطراری سازمان منطقه‌ای کشورهای شرق آفریقا موسوم به (IGAD) به منظور تلاش برای پایان دادن به درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع خبر داد.

ابو شوره گفت: اولین مشکل در برگزاری اجلاس این است که ارتش و دولت سودان از پذیرش ریاست گینه بر اجلاس سران IGAD خودداری کردند چرا که معتقدند این کشور در برخورد با بحران سودان بی طرف نیست.

وی افزود: برخی منابع می گویند که هیأتی از دولت سودان و نیروهای واکنش سریع در این اجلاس که اکنون در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی برگزار می شود، حضور دارند که البته این خبر تایید نشده است.
یک شهروند سودانی که علیرغم تشدید بحران های روزمره و تداوم این درگیری ها، همچنان در سودان زندگی می کند، در مصاحبه با خبرنگار العالم ابراز امیدواری کرد که این نشست به یک گفتگوی واقعی، راه حل عملی و توقف جنگ منجر شود زیرا راه حل های ابتکار آمریکایی-سعودی که در جده مطرح شد، ثمری نداشت و آتش بس مورد توافق، نقض شد.
«ابو احمد» نخست وزیر اتیوپی از طرف های متخاصم در سودان خواست فوراً درگیری ها را متوقف کنند و رئیس جمهور کنیا نیز درخواست مشابهی را مطرح کرد و از دو طرف درگیری خواست بدون پیش شرط این اقدام را انجام دهند.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد که گزارش‌های ضد و نقیضی درباره مشارکت هیأت‌های سودانی در این نشست منتشر شده است؛ برخی منابع اعلام کردند که هیأت‌های ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در نشست مشارکت دارند، اما منابعی دیگر از غیبت هیأت ارتش در این جلسات خبر دادند.

همزمان سازمان ملل درباره وقوع جنگ داخلی همه جانبه در سودان که می تواند منطقه را به بی ثباتی بکشاند، هشدار داده است.

پربیننده ترین خبرها