هشدار چین درباره تبعات ارسال بمب خوشه‌ای آمریکا به اوکراین

هشدار چین درباره تبعات ارسال بمب خوشه‌ای آمریکا به اوکراین
دوشنبه 19 تير 1402 - 14:12

سخنگوی وزارت خارجه چین تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را افزودن سوخت به آتش جنگ خواند و هشدار داد انتقال غیرمسئولانه این تسلیحات می‌تواند منجر به مشکلات انسانی شود.

العالم - آسیا

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه (۱۰ ژوئیه) گفت ارائه مهمات خوشه‌ای توسط ایالات متحده به اوکراین می‌تواند منجر به مشکلات انسانی شود.

هفته گذشته آمریکا از بسته کمک نظامی جدید خود به اوکراین خبر داد که شامل مهمات خوشه‌ای می‌شود. این در حالی است که این تسلیحات تحت کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع است که بیش از ۱۰۰ کشور آن را تصویب کرده‌اند. آمریکا و اوکراین به این معاهده متعهد نیستند.

این دیپلمات چینی به خبرنگاران گفت: کشورهای زیادی علیه آن (تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین) موضع گرفته‌اند. انتقال غیرمسئولانه مهمات خوشه‌ای می‌تواند به سادگی باعث مشکلات انسانی شود. باید به مسائل انسانی و مسائل امنیتی نظامی به طور متوازن رسیدگی شود.

مائو در پایان تاکید کرد طرف‌های مربوطه نباید با افزودن سوخت به آتش و تشدید تناقضات باعث تشدید بحران اوکراین شوند.

به گزارش فارس، این تصمیم دولت آمریکا با واکنش‌های زیادی روبرو شده است. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم آمریکا به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین را نشانگر عزم این کشور در استمرار و پیچیده‌تر کردن جنگ در اوکراین خواند. این مهمات معمولاً تعداد زیادی بمب کوچکتر را آزاد می‌کنند که می‌تواند کورکورانه در یک منطقه وسیع کشتار ایجاد کند.

«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه هم با بیان اینکه رئیس‌جمهور فرتوت آمریکا به‌دنبال کشاندن کل جهان به یک جنگ تمام‌عیار است، درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین هشدار داد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در پی اعلام تصمیم آمریکا گفت انتقال این تسلیحات به اوکراین، تا مدت‌ها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها