مدودف: احتمالا اوکراین هیچوقت عضو ناتو نمی‌شود

مدودف: احتمالا اوکراین هیچوقت عضو ناتو نمی‌شود
چهارشنبه 21 تير 1402 - 00:21

نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه سران ناتو از اذعان به احتمال نپذیرفتن عضویت اوکراین می‌ترسند، گفت یکی از اهداف عملیات نظامی هم جلوگیری از پیوستن کی‌یف به این ائتلاف است.

العالم - اروپا

«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه شامگاه سه‌شنبه چشم‌انداز عضویت احتمالی اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برای همیشه رد کرد.

مدودف طی بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود در واکنش به نتیجه نشست سران ناتو در لیتوانی، گفت که احتمالاً اوکراین هیچوقت عضو این ائتلاف نظامی نشود، اما سران ناتو از اذعان کردن به این حقیقت واهمه دارند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «همه چیز همانطور است که ما فکر می‌کردیم؛ برنامه اقدام برای عضویت اوکراین در ناتو لغو می‌شود. باید سریعتر این واقعیت را بپذیرید. کشور ۴۰۴ (در ادبیات سیاسی روسیه به‌معنای کشور نامشروع اوکراین است) را به ناتو دعوت کنید اما زمان و شرایط آن معلوم نیست؛ احتمالا هرگز! این همان چیزی است که واقع‌گرایان در ائتلاف [ناتو] از از اذعان به آن می‌ترسند».

رئیس‌جمهور سابق روسیه - که طی روزهای اخیر و در پی افزایش کمک‌های نظامی غرب به اوکراین برای جنگ با روسیه، مواضع تندتری از خود نشان داده - در بخش دیگری از بیانیه‌اش خواستار انحلال دولت کی‌یف شد.

طبق این گزارش، مدودف با بیان اینکه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ادامه خواهد یافت و اهداف آن تغییری نکرده، گفت که یکی از این هدف‌ها جلوگیری از عضویت کی‌یف در ناتو است.

به نوشته اسپوتنیک، وی تصریح کرد: «ما از همان ابتدا بر جلوگیری از پیوستن گروه نازی حاکم بر کی‌یف به این ائتلاف تاکید داشتیم. پس اگر قرار است که این کار غیرممکن باشد، ضروری است این گروه (رژیم کی‌‌یف) را نابود کنیم».

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز گفته بود: «پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو تهدید بزرگی برای امنیت اروپا است».

در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ - هفت ماه بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس - بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف درخواستی را برای پیوستن سریع به ناتو ارائه کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها