در واکنش به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج‌ فارس؛

ولایتی: به دوستان روس خود می‌گوییم که سادگی نکنند

ولایتی: به دوستان روس خود می‌گوییم که سادگی نکنند
چهارشنبه 21 تير 1402 - 23:09

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس تاکید کرد: به دوستان روس خود می‌گوییم که سادگی نکنند.

العالم - ایران

علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه در یادداشتی در این باره نوشت: روسیه به همان چاله‌ای افتاد که چندی پیش چین به درون آن افتاد.

وی افزود: نکته مهم و تاسف بار که در روزهای اخیر اتفاق افتاده، صدور بیانیه مشترک بین روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که در این باره به دوستان روس خود می‌گوییم که سادگی نکنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: موضوع جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک براساس قواعد بین‌المللی کاملاً روشن است.

وی با استناد به چند دلیل تاریخی در این زمینه خاطر نشان کرد: در زمان صدارت میرزا علی اصغر خان اتابک در عهد ناصرالدین شاه به درخواست دولت ایران، وزارت دفاع انگلیس، نقشه منطقه را در پاسخ رسمی به درخواست دولت ایران به کشورمان ارسال نمود که در آن نقشه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو ایران ترسیم شده است. که این دلیل محکمی بر حاکمیت ایران بر این جزایر است.

ولایتی افزود: میرزا علی‌اصغرخان اتابک پس از اینکه انگلستان پرچم خود را در ابوموسی بالا برد، دستور داد تا پرچم انگلیس را پایین آوردند و پرچم ایران را مجدداً نصب کردند.

ولایتی ادامه داد: در سال ۱۹۷۱ میلادی که پهلوی دوم از حق ایران در بحرین گذشت و خیانت بزرگی را مرتکب شد، با وساطت انگلیسی‌ها در عوض جریان مذکور به ایران بازگردانده شد. در این میان دیوید اوئن، وزیر خارجه انگلیس نقش اساسی داشت. بعد از انقلاب اسلامی ایران و به خصوص بعد از جنگ تحمیلی، امارات از هر فرصتی برای طرح این موضع ناحق استفاده می‌کند.

این دیپلمات پیشین تاکید کرد: اکنون برخی از دوستان ما همچون روسیه به همان چاله‌ای افتاده‌اند که چندی پیش چین به درون آن افتاد. یعنی گمان می‌کنند که با تأیید چنین ادعای نامربوطی روابط اقتصادی خوبی در آینده با امارات خواهند داشت.

ولایتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این اقدام روسیه نیز از نوع بعضی از سادگی‌هایی است که بعضاً از روس‌ها دیده شده است. علی الخصوص در نقاطی از منطقه که آشنایی و شناخت عمیقی بین روسیه و آن کشورها وجود ندارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها