اذعان به شکست تحریم حداکثری؛ سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار اعمال کامل تحریم‌های نفتی ایران شدند

اذعان به شکست تحریم حداکثری؛ سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار اعمال کامل تحریم‌های نفتی ایران شدند
شنبه 24 تير 1402 - 07:50

تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه با امضای نامه‌ای در باره تجدید تحریم های نفتی ایران عملاً به شکست آمریکا در اجرای سیاست تحریم حداکثری علیه تهران اذعان کردند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش پولیتیکو، هشت سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا خواستار اعمال کامل تحریم‌های نفتی علیه ایران و همچنین تحریم شرکت‌های چینی خریدار نفت ایران شدند.
نویسندگان این نامه ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از اعمال نشدن تحریم‌ها علیه ایران که اذعان به شکست سیاست تحریم حداکثری علیه تهران است؛ نوشته‌اند: «علیرغم تحریم‌ها، جمهوری خلق چین از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور بایدن، تقریباً ۴۷ میلیارد دلار نفت از ایران خریداری کرده است.»
آنها مدعی هستند ناوگان نفتکش‌های ایران، به عنوان ابزار اصلی دولت برای آنچه که آن را تجارت «غیرقانونی نفت» نامیدند، از ۶۰ کشتی در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۸ کشتی افزایش یافته است.
نویسندگان این نامه تاکید کردند به دلیل اعمال نشدن تحریم‌های حداکثری دولت دونالد ترامپ، سود نفتی ایران به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.
مارکو روبیو، جیم ریش، جان باراسو، لیندسی گراهام، ریک اسکات، جری موران، جیمز لاکفورد و بیل هگرتی، سناتورهای جمهوری‌خواه این نامه را امضا کردند.
آنها در ادامه ادعا‌های خود افزودند: «اجرا نشدن تحریم‌ها بدون پیامد نیست.»
این سناتورهای جمهوری‌خواه از آنتونی بلینکن و جنت یلن خواسته‌اند: «استراتژی را تدوین کنید که اجازه ندهد ایران از صنعت پتروشیمی خود برای فعالیت‌های بدخواهانه خود استفاده کند. این استراتژی باید شامل تحریم‌های مضاعفی علیه افراد و نهادهای جمهوری خلق چین باشد که به خرید، پالایش یا معامله نفت با منشاء ایران ادامه می‌دهند.»
دونالد ترامپ پنج سال پیش با خروج از توافق موسوم به برجام تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را بار دیگر بازگرداند. هدف تحریم‌ها در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» به صفر رساندن صادرات و حذف کامل نفت ایران از بازارهای جهانی بود؛ سیاستی که گذشت زمان شکست آن را اثبات کرده است.
بلومبرگ نیز پیشتر گزارش داد ایران «بیشترین» میزان نفت خام را طی پنج سال گذشته صادر کرده و «ضمن تقویت حضور مجدد خود در صحنه ژئوپولیتیک، رقابت‌هایی را در بازار جهانی شکنندۀ نفت خام رقم زده است».

پربیننده ترین خبرها