پژوهشگر عرب مسائل سیاسی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

کسب دستاوردهای دیپلماتیک ایران در آفریقا در بحبوحه درگیری های بین المللی

کسب دستاوردهای دیپلماتیک ایران در آفریقا در بحبوحه درگیری های بین المللی
شنبه 24 تير 1402 - 14:31

پژوهشگر عرب مسائل سیاسی گفت: ایران در تلاش برای توسعه روابط و ایجاد پل های همکاری با قاره آفریقا است و سفر رئیسی به سه کشور آفریقایی دستاوردهای دیپلماتیک در سایه درگیری های بزرگ بین المللی برای تهران به همراه داشت.

العالم- ایران ـ سیاسی

ادریس احمید پژوهشگر عرب مسائل سیاسی، در گفتگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم اظهار داشت: قاره آفریقا قاره ای بزرگ است که دولت های بزرگ بر سر آن با یکدیگر رقابت می کنند و اکنون ایران تلاش می کند تا روابط خود با این کشورها توسعه داده و پل های همکاری با این قاره را ایجاد کند.

احمید افزود: سفر رئیسی به آفریقا تلاشی از سوی ایران برای بدست آوردن امتیازهای سیاسی و دیپلماتیک در سایه درگیری های بزرگ بین المللی و شرایط جدید جهانی است که یکی از آنها جنگ اوکراین و پیامدها و بحران های بزرگ حاصل از آن است که هر دولتی به دنبال کسب منافع خود از این درگیری است.

این پژوهشگر سیاسی خاطرنشان کرد: قاره آفریقا اکنون شاهد درگیری و تضاد منافع میان چین، آمریکا و روسیه است و ایران نیز اکنون درپی ایجاد روابط و جایگاهی برای پیشرفت همکاری است.

وی ادامه داد: روابط ایران با روسیه، چین و سازمان هایی مثل بریکس می تواند زمینه را برای ایجاد محیطی جدید در حمایت از نظم جدید جهانی به دور از سیطره آمریکا و غرب فراهم کند.

احمید تاکید کرد که دولت های آفریقایی می توانند از طریق داشتن روابط اقتصادی با ایران، از تخصص های تکنولوژیکی ایران در زمینه های مختلف بهره مند شوند و همکاری های دوجانبه ای برپایه منافع مشترک و احترام متقابل و به دور از سیاست ها و منافع جهان غرب با تهران داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها