موج گرمای شدید در اروپا؛ ایتالیا برای 15 شهر هشدار قرمز صادر کرد

موج گرمای شدید در اروپا؛ ایتالیا برای 15 شهر هشدار قرمز صادر کرد
شنبه 24 تير 1402 - 13:43

همزمان با ادامه موج گرمای شدید در جنوب اروپا، ایتالیا برای ۱۵ شهر خود هشدار قرمز صادر کرد. این هشدارها حتی برای افراد کاملا سالم بیان‌کننده خطر جدی قرارگرفتن در معرض هوای گرم است.

العالم ـ اروپا

به گزارش یورونیوز، هشدار قرمز در ایتالیا به دنبال ادامه موج گرمای شدید در جنوب اروپا صادر شده است، این کشور برای ۱۵ شهر خود از جمله شهرهای توریستی همچون رم، فلورانس و بلونیا هشدار قرمز صادر کرده است.

بنابر این گزارش، انتظار می‌رود در هفته آینده و با رسیدن موج دیگر هوای گرم، دمای هوا در اروپا رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

آژانس هوایی اروپا (ESA) که با استفاده از ماهواره‌های خود دمای سطح زمین و آب دریاها را رصد می‌کند، می‌گوید که ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و لهستان احتمالا شرایط حادی را تجربه خواهند کرد.

گرم‌ترین دمای ثبت شده در اروپا ۴۸.۸ درجه سانتیگراد بوده که در اوت ۲۰۲۱ در سیسیل ایتالیا به ثبت رسیده است. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دمای هوا در هفته پیش رو احتمالا به میزان مشابهی خواهد رسید.

اگرچه دوره‌های گرمای شدید به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد، اما به دلیل گرمایش زمین، درحال حاضر این دوره‌ها پر تکرارتر، شدیدتر و طولانی‌تر شده‌اند.

دولت ایتالیا به افرادی که در مناطق هشدار قرمز روز شنبه حضور دارند توصیه کرده است که از مواجهه با نور مستقیم خورشید از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعد از ظهر خودداری کرده و از افراد پیر و آسیب‌پذیر مراقبت کنند.

یونان نیز در روزهای گذشته با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد دست و پنجه نرم کرده است. وزیر فرهنگ این کشور روز جمعه اعلام کرد که درهای آکروپولیس، مهم‌ترین جاذبه گردشگری یونان به دلیل موج گرمای شدید از ساعت ۱۲ ظهر تا ۵ بعد از ظهر این روز به روی گردشگران بسته خواهد بود.

دمای بالا همچنین به کشورهای مرکزی اروپا همچون آلمان و لهستان نیز رسیده است. سازمان هواشناسی جمهوری چک نسبت به دمای بالای ۳۸ درجه در هفته پیش رو هشدار داد. این دما برای این کشور بی‌سابقه است.

در اوایل هفته جاری یک مرد حدود چهل ساله در شمال ایتالیا پس از این که بر اثر گرمازدگی شدید به زمین افتاد، درگذشت. در دیگر شهرهای این کشور نیز گزارش‌هایی از به زمین افتادن و از حال رفتن گردش‌گران به دلیل گرما زدگی مخابره شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها