جمهوری آذربایجان: روسیه و ارمنستان به توافق آتش‌بس قره‌باغ پایبند نیستند

جمهوری آذربایجان: روسیه و ارمنستان به توافق آتش‌بس قره‌باغ پایبند نیستند
يکشنبه 25 تير 1402 - 07:34

باکو مدعی شد روسیه و ارمنستان مفاد توافق آتش‌بس را زیر پا گذاشته اند.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، ساعاتی پس از آنکه اتحادیه اروپا از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست از «خشونت و لفاظی‌های شدید» خودداری کنند، باکو گفت روسیه و ارمنستان به توافق آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی عمل نمی‌کنند.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو جنگ بر سر قره‌باغ، یک منطقه کوهستانی کوچک که بخشی از جمهوری آذربایجان است اما حدود 120 هزار ارمنی در آن زندگی می‌کنند، را از سر گذرانده اند.

پس از درگیری‌های شدید و آتش‌بس با میانجیگری روسیه، جمهوری آذربایجان در سال 2020 مناطقی را تصرف کرد که در داخل و اطراف منطقه کوهستانی تحت کنترل ارامنه بود.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت: ارمنستان بسیاری از مفاد آتش‌بس را اجرا نکرده و روسیه نیز اجرای کامل آن را در چارچوب تعهدات خود تضمین نکرده است.

ارمنستان و آذربایجان از آن زمان در مورد توافق صلح گفتگو می‌کنند و روسیه نیز می‌کوشد نقشی مهم را در آن حفظ کند تا دو کشور بر سر مرزها به توافق برسند، اختلافات بر سر مالکیت منطقه را حل کنند و روابط خود را بهبود بخشند.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا برای گفتگو در بروکسل و با هدف ترسیم مرزها در طول بیش از سه دهه خصومت، میزبان الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بود.

ارمنستان می‌گوید معاهده صلح پیشنهادی باید حقوق ویژه‌ای برای آنها فراهم کند و امنیت آنها را تضمین نماید. اما جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه با رویترز در ماه ژوئن این درخواست را رد کرد و گفت چنین موضوعی غیرضروری است و به منزله دخالت در امور آذربایجان محسوب می‌شود.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «پیشرفت واقعی به گام‌های آتی بستگی دارد که باید در آینده نزدیک برداشته شوند. به عنوان یک موضوع دارای اولویت، خشونت و لفاظی‌های شدید باید متوقف شود تا زمینه مناسب برای مذاکرات صلح و عادی‌سازی (روابط) فراهم گردد.»

روسیه روز شنبه اعلام کرد آماده برگزاری نشست سه‌جانبه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سطح وزرای خارجه است. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد این دیدار می‌تواند با نشست مسکو برای امضای معاهده صلح پیگیری شود.

در این بیانیه آمده است بخش جدایی‌ناپذیر این پیمان باید «ضمانت‌های قابل اعتماد و روشن حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ» و اجرای توافقات پیشین بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان باشد.

اما جمهوری آذربایجان گفت بیانیه مسکو باعث ناامیدی و سوء‌تفاهم می‌شود و با اظهارات روسیه مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در تناقض است.

مشخص نیست علی‌اف چه واکنشی به مسائل مطرح‌شده در بروکسل نشان داد زیرا او و پاشینیان بدون صحبت با خبرنگاران محل را ترک کردند. رهبری قره‌باغ مدعی استقلال است اما توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها