سفر نخست‌وزیر عراق به دمشق؛ بعد از بیش از 12 سال

سفر نخست‌وزیر عراق به دمشق؛ بعد از بیش از 12 سال
يکشنبه 25 تير 1402 - 10:36

نخست‌وزیر عراق بعد از بیش از 12 سال در سفری رسمی وارد دمشق شد.

العالم - عراق

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، صبح امروز (یکشنبه)، خبر داد «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور بغداد را به مقصد دمشق ترک کرده است.

خبرگزاری عراق نوشت: «محمد شیاع السودانی رئیس هیأت وزیران در سفری رسمی پایتخت [عراق] -بغداد- را به مقصد جمهوری عربی سوریه ترک کرده است.»

همزمان با این گزارش، روزنامه سوری «الوطن» گزارش داد که نخست‌وزیر عراق در این سفر با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که از سال ۲۰۱۱ تاکنون هیچ نخست‌وزیری از کشور عراق به سوریه سفر نکرده بود. به دنبال لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و حضور بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور در نشست سران اتحادیه عرب، کشورهای عربی یکی پس از دیگری روابط خود را با دمشق به حالت عادی‌ باز می‌گردانند.

اتحادیه عرب در جلسه فوق‌العاده خود به تاریخ هفتم ماه می (۱۷ اردیبهشت ماه) که در سطح وزیران خارجه برگزار شد، با رفع تعلیق عضویت سوریه در نشست‌های این اتحادیه موافقت کرد و به این‌ ترتیب سوریه پس از حدود ۱۲ سال قطع ارتباط کشورهای عربی با دمشق به دنبال جنگ داخلی در این کشور به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگشت.

رئیس‌ جمهور سوریه نیز نوزدهم ماه می (۲۹ اردیبهشت ماه) در سی و دومین نشست سران کشورهای عربی در جده شرکت کرد و طی این سفر با بسیاری از مقامات کشورهای عربی، از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. این اولین حضور مقامات رسمی سوریه در یک نشست عربی، بعد از تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت دمشق به این نهاد منطقه‌ای بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها