هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا در تور راداری ارتش چین

هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا در تور راداری ارتش چین
يکشنبه 25 تير 1402 - 18:46

یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا حین پرواز بر فراز تنگه تایوان توسط رادارهای ارتش چین کشف و رهگیری شد.

العالم - آسیا

ارتش چین از رهگیری یک فروند هواپیمای جاوسوسی «پی -۸» نیروی دریایی آمریکا بر فراز تنگه تایوان خبر داد.

به گزارش وبگاه «نیروی دریایی آمریکا» ارتش چین به پرواز این هواپیمای آمریکایی معترض شده است. سرهنگ «شی یی» سخنگوی ارتش چین گفت: ««نیروهای ما هواپیمای آمریکایی را روز پنجشنبه در کل مسیر ردیابی و مطابق با قوانین و مقررات هوانوردی با آن برخورد کردند.»

ناوگان هفتم ایالات متحده مدعی شد که این پرواز مطابق با قوانین بین‌المللی بوده و آمریکا از حقوق و آزادی کشتیرانی همه کشورها حمایت می‌کند.

پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا در حالی انجام شد که ارتش چین ده‌ها فروند هواپیمای جنگی و شناور رزمی خود را به اطراف جزیره تایوان اعزام کرد.

ارتش چین ۳۸ هواپیمای جنگی و ۹ کشتی جنگی را از صبح سه شنبه تا صبح چهارشنبه گذشته اطراف تایوان فرستاد. ۳۰ هواپیمای دیگر از جمله جنگنده‌های «جی-۱۰» و «جی-۱۶» چین ظهر چهارشنبه اطراف تایوان پرواز کردند. تایوان قرار است اواخر ماه جاری رزمایشی برگزار کند.

یکی از مقامات گارد ساحلی تایوان گفت: از زمان سفر "نانسی پلوسی"، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، کشتی‌ها و هواپیماهای ارتش چین به طور فزاینده‌ای از خط میانی در تنگه عبور کرده‌اند.

چین در سال‌های اخیر با افزایش پرواز هواپیماهای نظامی اطراف تایوان، نارضایتی خود را از تحرکات سیاسی و نظامی این جزیره نشان داده است.

چین همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و پیام‌های نادرستی به جدایی‌طلبان تایوان ارسال می‌کند. اخیرا هیاتی از کنگره آمریکا وارد تایپه شد. این هیات متشکل از قانونگذاران حزب جمهوریخواه بود.

به گزارش فارس، آمریکا از جمله حامیان نظامی تایوان نیز محسوب می‌شود و چین به شدت با حمایت نظامی آمریکا از تایوان مخالفت می‌کند. پکن فروش قریب‌الوقوع ۴۴۰ میلیون دلاری گلوله‌های توپ و سایر تجهیزات آمریکا به تایوان را مورد انتقاد قرار داده و ایالات متحده را متهم کرده که تایوان را به بشکه باروت تبدیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها