کشتی جایگزین «صافر» وارد بندر الحدیده یمن شد

کشتی جایگزین «صافر» وارد بندر الحدیده یمن شد
يکشنبه 25 تير 1402 - 22:46

کشتی جایگزین برای تخلیه محموله نفتکش صافر وارد بندر الحدیده در غرب یمن شد.

العالم - یمن

به گزارش المسیره، این نفتکش وابسته به سازمان ملل متحد که «نوتیکا» نام دارد روز یکشنبه برای تخلیه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و جلوگیری از ایجاد یک فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ وارد بندر الحدیده شده است.

قرار است این کشتی روز دوشنبه به طرف های مسوول در یمن تحویل و عملیات انتقال نفت صافر به آن آغاز شود.

وزیر حمل و نقل یمن روز یکشنبه در گفت و گو با پایگاه «۲۶ سپتامبر نت» گفت: این وزارتخانه برنامه کاملی برای عملیات انتقال محموله نفتکش صافر تدارک دیده است و این کشتی فردا تحویل گرفته می شود.

«عبدالوهاب الدره» افزود: براساس دستور «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، تسهیلات لازم به تیم سازمان ملل متحد و دیگر تیم های فنی و مهندسی برای انجام این عملیات براساس برنامه از پیش آماده شده، ارائه خواهد شد.

نفتکش صافر یک واحد ذخیره و تخلیه شناور نفت در ۶۰ کیلومتری (۳۷ مایل) شمال بندر حدیده است. از این نفتکش برای ذخیره و صادرات نفت از میادین نفتی در استان مرکزی و نفت خیز مارب استفاده می شود.

این نفتکش که اکنون تحت کنترل نیروهای حوثی است، از سال ۲۰۱۵ تحت تعمیر و سرویس قرار نگرفته است و بیش از یک میلیون بشکه نفت خام در کشتی در حال ورود به دریای سرخ است.

به گفته سازمان ملل، نشت نفت از این کشتی می تواند جوامع ماهیگیری در سواحل دریای سرخ یمن را ویران کند و احتمالاً فوراً ۲۰۰ هزار دلار منبع درآمد و معیشت را از بین خواهد برد.

هزینه پاکسازی نشت نفت از این کشتی به تنهایی ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

نفتکش یمنی صافر، ۵ سال است که در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در «الحدیده» لنگر انداخته و حاوی یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت سبک «مأرب» است.

سازمان ملل متحد و «دولت نجات ملی» مستقر در صنعا و مورد حمایت «جنبش انصارالله» اوایل مهر ۱۳۹۹ برای تعمیر فوری نفتکش صافر در بندر الحدیده در غرب یمن توافق کردند.

بر اساس این توافق، دولت نجات ملی مستقر در صنعا با ورود تیمی از سازمان ملل متحد برای تعمیر نفتکش صافر همکاری می‌کنند.

مسوولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیشتر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار داده و افزوند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، [این موضوع] تهدید بیشتری برای یمن و منطقه است.

به گزارش ایرنا، آنها به حادثه غیر منتظره نشت نفت به موتورخانه این کشتی بر اثر فرسودگی یکی از لوله‌ها و جداره‌های مخازن در تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۰ هشدار داده و اعلام کردند که این حادثه ممکن است باعث غرق شدن کشتی یا منفجر شدن آن شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها