در اختتامیه دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم»؛

اسلامی: فناوری هسته‌ای به باوری فراگیر در میان دانش‌آموزان تبدیل شود

اسلامی: فناوری هسته‌ای به باوری فراگیر در میان دانش‌آموزان تبدیل شود
دوشنبه 26 تير 1402 - 14:28

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در این دوره مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران و در همکاری با وزارت آموزش و پرورش به دنبال تبدیل فناوری هسته‌ای به یک باور فراگیر بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها هستیم.

العالم ـ ایران ـ علمی

در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم»، تفاهمنامه همکاری مشترک میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت آموزش و پرورش با حضور محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش به امضا رسید.
این تفاهمنامه در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین و کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با استناد به قانون تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران با هدف تعامل اثربخش مدارس و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی این سازمان و گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری بین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت آموزش و پرورش امضا شد.

در این تفاهمنامه مشترک بین سازمان انرژی اتمی و وزارت آموزش، مواردی همچون استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه طرفین، همکاری در اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و ترویجی در زمینه دانش و فناوری هسته‌ای و کاربردهای صلح آمیز این صنعت در مدارس کشور، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در نظام تعلیم و تربیت و ارتقای نگرش دانش آموزان نسبت به اهمیت و کاربردهای فناوری هسته‌ای در جهت آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد، همکاری در ایجاد، تجهیز و حمایت مادی و معنوی از قطب کشوری و استانی علوم و فنون هسته‌ای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، بسترسازی و برنامه‌ریزی در زمینه شناسایی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان در حوزه علوم و فنون هسته‌ای و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه دانش‌آموزان و معلمان در این حوزه به عنوان محورهای همکاری اعلام شده است.

در دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم» که مختص دانش‌آموزان، معلمان دوره متوسطه و دانشجویان زیر ۳۰ سال بود، مواردی نظیر فناوری هسته‌ای در خدمت صنعت، پرتوزایی، فناوری‌ هسته‌ای و محیط زیست، فناوری هسته‌ای و انرژی و نیز تدریس فناوری هسته‌ای دنبال شد.

همچنین محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم» با اشاره به امضای تفاهمنامه مشترک با وزارت آموزش و پرورش در جریان برگزاری این آیین اظهار کرد: اختتامیه دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم» در حالی برگزار شد که یک بعد بین‌المللی داشت که اکنون و با پیگیری آژانس بین‌المللی اتمی در حال انجام است.

وی افزود: موضوع معرفی فناوری هسته‌ای به مردم از سال ۱۴۰۰ و در این دوره مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران در قالب یک همکاری مشترک با وزارت آموزش و پرورش دنبال شد. در سازمان انرژی اتمی ایران به دنبال این هستیم که از سنین پایه، فناوری هسته‌ای برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به یک باور فراگیر تبدیل شود.
معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه این باورسازی روش‌های گوناگونی را طلب می‌کند، تصریح کرد: در این چارچوب در تعامل با وزارت آموزش و پرورش بحث ایجاد یک باور فراگیر لازم بود که ساماندهی‌ شود تا با تعلیم و تربیت نیروی انسانی و از طریق توسعه باور، فناوری هسته‌ای را فراگیر کنیم.
اسلامی افزود: در این قالب و در ادامه همکاری‌ها، این تفاهمنامه به امضا رسید که تکالیف مشخصی را برعهده سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت آموزش پرورش می‌گذارد. البته در این بین نقش سازمان انرژی اتمی ایران بیشتر است تا بتوانیم فناوری هسته‌ای را تدریس کرده و ابعاد آن نیز منعکس شود تا در این مقطع در باور همگانی قرار گیرد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان اینکه این اتفاق در جهت جهاد تبیین تعریف شده و در این راستا در سازمان سعی شده با اشکال گوناگون و با زبان و روش‌های مختلف فناوری هسته‌ای برای مردم معرفی شود؛ گفت: دشمن با تهاجم سنگین خود باور مردم را نشانه رفته که فناوری هسته‌ای برای چه هست؟ در ‌حالی‌که فناوری هسته‌ای جزو لاینفک زندگی است که پیشرفت علوم و فنون را تسریع کرده و گشاینده جبهه‌های مختلف محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت علوم مختلف، بدون بهره‌گیری از صنعت هسته‌ای میسر نیست، گفت: امروز این تفاهمنامه براین اساس میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید. مطمئن هستیم با اراده وزیر آموزش و پرورش این امکان وجود دارد که در زمینه پرورش استعدادهای درخشان و ظرفیت‌سازی در بخش دانش کشور نقش بیشتری ایفا کنیم.

به گزارش ایرنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم» ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در برگزاری این جشنواره گفت: در آینده پرچالشی که پیش‌روی ما قرار دارد؛ دستیابی ما به این علوم و فنون تضمین‌کننده قدرت ما محسوب می‌شود.
وی افزود: اگر در آرمان‌های خود جامعه، فرهنگ، اقتصاد، صنعت و از هر حیث کشور قوی آرزو می‌کنیم، باید بدانیم راه رسیدن به این مهم داشتن آموزش و پرورش قوی است.آموزش و پرورش در همه کشورها جزو قوی‌ترین نهادها محسوب می‌شود و پایه‌گذار توسعه و پیشرفت آینده هر کشور است.
وی تاکید کرد: روح آموزش و پرورش نیز معلمان هستند و بستر دستیابی به پیشرفت، توسعه و قدرت از مدرسه پایه‌گذاری می‌شود.
صحرایی با اشاره به نقش موثر سازمان انرژی اتمی ایران در برگزاری جشنواره‌ای در سطح ملی گفت: برگزاری جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم» از سوی سازمان انرژی اتمی ایران شایسته تقدیر ویژه است زیرا با هوشمندی همکاران ما در آموزش و پرورش و نیز تلاش دانشمندان و متخصصان سازمان انرژی اتمی ایران می‌توان آینده ایران را در این موضوع خاص ترسیم کرد که این تلاش‌ها شایسته تقدیر ویژه است.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین چند موضوع مورد توجه قرار گرفته که نظم و نظام از جمله این موارد است یعنی تحول بنیادین در آموزش و پرورش ممکن نیست مگر آنکه همه‌ کسانی که در آموزش و پرورش نقش دارند، بتوانند به شکل سازگار و نظامند با یکدیگر کار کنند.
وزیر آموزش پرورش افزود: یکی دیگر از این موارد را امید و آینده باید دانست؛ تمام سند تحول بنیادین در جستجوی ترسیم آینده‌ای است که سربلندی ایران را ترسیم می‌کند. راه رسیدن به آن آینده، چنین کارهایی است که انجام می‌شود. هویت و حرکت از ویژگی‌های سند در بعد امید و آینده است
وی گفت: نکته سوم نیز تربیت تمام ساحتی است؛ سند تحول بنیادین به دنبال تربیت فردی است که در درجات عالی حیات طیبه همه ویژگی‌های یک انسان مسوولیت پذیر، مومن، متعهد به آرمان‌های کشور، ملت و خود را در درون خویش بپروراند. رابطه کاملا فطرت‌گونه‌ای با خدا، خلق و حتی خود و محیط برقرار کند.
صحرایی تصریح کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی از جنس اهدافی و کارهای مبتنی بر سند تحول بنیادین است؛ هم نشان‌دهنده نگاه سازگار و سیستمی سازمان انرژی اتمی ایران است و هم امید و آینده را هدف قرار داده و نیز در تربیت تمام ساحتی افراد مداخله مثبت و مستقیم دارد.
وی بیان کرد: در سند تحول بنیادین ۶ ساحت تربیتی در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها تربیت فناورانه در ساحت فناوری‌های نوین است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در بسیاری از شاخص‌ها به‌صورت نقطه‌ای، پیشرفت‌های ما از سطح جهان بالاتر است اما در مجموع این‌گونه نیست زیرا در موارد متعددی یادگیری را از کودکی آغاز نکرده‌ایم. هرکاری از کودکی شروع کنیم حتما به پیشرفت‌های قابل توجهی نیز دست می‌یابیم.
وی با اشاره به پیشنهاد مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه تعمیق و تقویت همکاری‌ها بیان کرد: آمادگی آموزش و پرورش را برای تقویت همکاری‌ها و برگزاری برنامه‌های امیدآفرین اعلام می‌کنم. کاملا آمادگی اجرای پیشنهاد دکتر فقهی در زمینه برگزاری المپیادهای ملی و بین‌المللی در زمینه فناوری هسته‌ای را داریم.
صحرایی عنوان کرد: باید تلاش‌ها را بیشتر کرد تا سال آینده انشاالله المپیاد علوم هسته‌ای و یا هر جشنواره و برنامه دیگر علمی و متناظر با اهداف سند تحول بنیادین باشد را در سطح ملی برگزار کنیم. این موارد را جزو اقدامات بسیار اثرگذار در راستای سند تحول بنیادین می‌دانیم.
وی با اشاره به نقش موثر سازمان انرژی اتمی ایران در برگزاری کارسوق‌های مختلف و حمایت از آن‌ها گفت: در آموزش و پرورش و در سازمان استعدادهای درخشان(سمپاد)، ‌بسیاری از این قبیل موارد را دنبال می‌کنیم. کارسوقی در این سازمان برنامه‌ریزی و اجرا شده که به دلیل توزیع کار در استان‌ها با هدف تمرکززدایی، به آموزش و پرورش استان بوشهر و به نمایندگی از سازمان سپرده شده است. کارهایی که در این عرصه انجام شده و در این کارسوق به نمایش و مسابقه گذاشته می‌شود. سال گذشته بیش از ۲۴۰۰ اثر در این کارسوق شرکت کرد و مورد توجه قرار گرفت. این کارسوق‌ها ویژه تمام استعدادهای درخشان در سراسر کشور است که پایه‌گذاری برگزاری این کارسوق‌ها برای آینده برنامه مهمی محسوب می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از این نظر نیز با آمادگی کامل می‌توانیم دستاوردهای هسته‌ای را وارد کتاب‌های درسی مدارس کنیم. باید کابردهای دانش هسته‌ای در مدارس و برای دانش‌آموزان و همچنین خانواده‌های آن‌ها تبیین شود. باید بدانیم برای چه حاضر شده‌ایم این همه هزینه بدهیم. تصور کنید امروز ما فناوری هسته‌ای نداشتیم و سازمان انرژی اتمی ایران وجود نداشت؛ به حتم امروز در جایگاه برتر پزشکی هسته‌ای در خاورمیانه نبودیم.
وی تاکید کرد: در آینده پرچالشی که پیش‌روی ما قرار دارد؛ دستیابی ما به علوم و فنون هسته‌ای، تضمین‌کننده قدرت ما محسوب می‌شود.
صحرایی خاطرنشان کرد: از آقای اسلامی،‌ رییس سازمان انرژی اتمی، فقهی رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و نیز تمام برگزارکنندگان این جشنواره تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین از همکاران و دانش‌آموزان عزیزان از صمیم قلب متشکرم.
وی تاکید کرد: سال آینده بیش از امسال در کنار این جشنواره خواهیم بود و امیدوارم با ظرفیت بسیار بزرگتری این کار را ادامه دهیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها