طرح جنجالی تغییرات قضائی و فروپاشی تدریجی رژیم صهیونیستی

طرح جنجالی تغییرات قضائی و فروپاشی تدریجی رژیم صهیونیستی
سه شنبه 27 تير 1402 - 21:17

به دنبال تصویب اولیه طرح جنجالی کابینه نتانیاهو موسوم به تغییرات قضائی که به موجب آن دادگاه دیگر قادر به لغو تصمیمات کابینه صهیونیستی نخواهد بود، اعتراضات گسترده سراسر فلسطین اشغالی را فراگرفت.

العالم كشكول

درگیری‌های خشونت‌آمیز با پلیس ، منجر به دستگیری ده‌ها نفر شد و سرکردگان تظاهرات‌ را بر آن داشت تا اعلام کنند که «نتانیاهو و کابینه اش، اسرائیل را به لبه پرتگاه می‌کشانند». تظاهرکنندگان علیه تغییرات قضایی، تورم و سهم احزاب حریدیم از بودجه، شعارهایی سر دادند؛ تظاهرکنندگان می گفتند: «ما در ارتش و نیروهای ذخیره خدمت می کنیم و مالیات می پردازیم و حریدیمی ها ما را به سخره می گیرند

از سوی دیگر، جمعیت ها و سازمان‌های راست‌گرا به انجام تدابیری از جمله برپایی تجمع هایی در حمایت از وزیران مدافع تغییرات قضایی مانند یاریو لوین، وزیر دادگستری، سیمحا روتمن رئیس کمیته قانون اساسی کنست، و یوآو گالانت وزیر جنگ اشاره کردند.

گالانت به سبب گسترش دامنه مخالفت نیروها و افسران نظامی از خدمت در یگان های نظامی و یگان ذخیره ، از سوی نهاد نظامی به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

در این زمینه، آنچه نتانیاهو را نگران می کند، اظهارات افسران ارشد یگان نخبه اسرائیلی و تهدید آنها به خدمت نکردن در ارتش ذخیره به ویژه خلبانان است که مشکلی بزرگ برای نتانیاهو به شمار می آید، به ویژه اینکه 70 درصد نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به نیروهای ذخیره تکیه می کند.

این علاوه بر اظهارات رئیس بانک رژیم صهیونیستی در خصوص آسیب های اقتصادی ناشی از تغییرات قضایی و کاهش تدریجی سرمایه گذاری ها و همچنین انتقال شرکت ها به خارج است که ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می کند و می تواند نرخ تورم را بالا ببرد و به درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی منجر شود.

سخن آخر آنکه هدف از طرح تغییرات قضایی، تضعیف سیستم قضایی و تلاشی از سوی نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه وی در سه پرونده فساد و رشوه است که به گفته برخی، این یک حماقت بزرگ است؛ زیرا تنها یک سوم اسرائیلی‌ها از طرح تغییرات قضائی حمایت می‌کنند، اما نتانیاهو برای کسب امتیاز برای خود و ائتلافش به این طرح چنگ زده است؛ امتیازی که از طریق تجاوز به جنین و قبل از آن به نوار غزه موفق به کسب آن نشده است.

پربیننده ترین خبرها