مجوز جدید آمریکا به عراق برای تسویه بدهی‌ برق ایران از طریق بانک های خارجی

مجوز جدید آمریکا به عراق برای تسویه بدهی‌ برق ایران از طریق بانک های خارجی
چهارشنبه 28 تير 1402 - 08:00

برای نخستین بار، آمریکا اجازه داد مبالغ مرتبط با بدهی‌های عراق به ایران به حساب‌هایی در بانک‌هایی بجز بانک‌های عراق پرداخت شود.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی می‌گوید آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یک سند «معافیت» را امضا کرده است که به عراق اجازه می‌دهد بدهی خود را بابت مصارف برق این کشور به ایران پرداخت کند.
این نخستین بار است که آمریکا اجازه می‌دهد چنین پولی به حساب‌هایی در بانک‌هایی به جز بانک‌های عراق پرداخت شود.
این مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن هویتش گفت: آنتونی بلینکن معافیت 120 روزه امنیت ملی را امضا کرد که به عراق - که شدیداً به برق ایران وابسته است - اجازه می‌دهد این گونه پرداخت‌ها را به جای حساب‌های محدود در عراق، به بانک‌های غیرعراقی در کشورهای ثالث واریز کند. البته پول‌هایی که به حساب‌های غیرعراقی سپرده می‌شود، مانند پول‌هایی که در بانک‌های عراقی نگهداری می‌شود، نیز محدود خواهند بود و دسترسی به آنها همچنان به مجوز آمریکا نیاز دارد.
ایالات متحده امیدوار است این معافیت ۱۲۰ روزه، پرداخت بدهی‌های عراق را به ایران تسهیل کند.
بر این اساس، گفته می‌شود ایران هم‌اکنون می‌تواند به پولی دسترسی پیدا کند که پیش از این تنها می‌توانست در حساب‌های محدودی در عراق ذخیره شود.
عراق که چندین دهه با کمبود برق مواجه بوده است، به‌شدت به واردات گاز از ایران متکی است، چرا که از این طریق می‌تواند نیازهای خود به برق را برطرف کند.
واردات برق از ایران، به‌خصوص در تابستان سوزان عراق که دما به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و مصرف انرژی در این کشور افزایش می‌یابد، حیاتی‌تر می‌شود.
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز بیستم تیر اعلام کرده بود عراق به‌دلیل محدودیت‌هایی که آمریکا برای انتقال پول به ایران ایجاد کرده است، نتوانسته بدهی‌های خود بابت این واردات را به ایران پرداخت کند.
او گفته بود ایران نیز با توجه به این موضوع، از روز اول ژوئیه، صادرات گاز به عراق را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است اما پس از توافق جدید بین ایران و عراق در زمینه تهاتر نفت عراق با گاز ایران، «صادرات گاز ایران به عراق ادامه یافته است و به همان میزان قبل خواهد رسید.»
بدهی معوقه عراق به ایران در این زمینه، ۱۱ میلیارد دلار است.

پربیننده ترین خبرها