گزارش العالم از سفر محمود عباس به ترکیه و نقش اردوغان برای میانجیگری با صهیونیست ها

چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 15:08

تلاش ترکیه برای میانجیگری جهت حل و فصل اختلافات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان را پس از دعوت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از وی، روانه آنکارا کرد.

العالم _ ترکیه

به گزارش خبرنگار العالم از آنکارا، دعوت از محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین جدا از دعوتی نیست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر از اردوغان دریافت کرده است. این دو دعوت در واقع از آمادگی آنکارا برای ورود به احیای پرونده موسوم به حل و فصل اختلافات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل، پرده بر می دارد، راه حلی که به سبب جنایات مستمر رژیم اشغالگر و مخالفت مردم فلسطین با بازگشت به گفت وگو، متوقف شده است.

قاسم آلاجان، تحلیلگر سیاسی اهل ترکیه گفت: پس از بازگشت دوباره روابط ترکیه و اسرائیل، اکنون شاهد سفر محمود عباس به آنکارا هستیم که البته هفته آینده نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آنکارا خواهد آمد. ترکیه منافع اقتصادی مشترکی با رژیم اسرائیل دارد و می خواهد در حل و فصل قضیه فلسطین نقش ایفا کند، زیرا با فلسطینی ها نیز روابط خوبی دارد.

تمایل ترکیه برای دخالت بیشتر در پرونده‌ فلسطین در پرتو تماس‌هایی است که آنکارا از محافل فلسطینی دریافت کرده است از جمله جناح‌ها و شخصیت‌های مذهبی در بیت المقدس که خواستار ایفای نقش ترکیه در حفاظت از مقدسات مسلمانان در قدس و توقف تجاوزات نیروهای اسرائیلی به کرانه باختری و غزه شده‌اند. همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین طی تماس هایی به دنبال یک میانجی در منطقه بوده که با رژیم صهیونیستی روابط داشته باشد تا روند مذاکرات را احیا کند.

مصطفی دوغان رئیس فراکسیون پارلمانی حزب رفاه در پارلمان ترکیه به خبرنگار العالم گفت: ما به عنوان حزب رفاه، فلسطینیان را صاحب حقوقی می‌دانیم که باید با توجه به بی‌عدالتی که در معرض آن هستند، حفظ شود. ترکیه کشوری مهم و قوی است و وظیفه اش این است که به دنبال راه حل باشد. ترکیه بر همین اساس تلاش می کند این حقوق را احیا کند و در نهایت مهم ترین مسئله برای ما به عنوان یک حزب این است که این تلاش ها برای حفظ حقوق فلسطینیان باشد نه برای دادن امتیاز.

در دیدار محمود عباس و رجب طیب اردوغان، اوضاع در سرزمین‌های فلسطین بررسی شد. دو طرف در این دیدار بر همکاری مشترک برای تقویت نقش ترکیه در آنچه به عنوان بازگرداندن ثبات در منطقه توصیف می‌شود، تاکید کردند.

ناظران بر این باورند که اگر آنکارا تصمیم به حمایت سیاسی از فلسطینی‌ها در مواجهه با تجاوزات رژیم اسرائیل بگیرد، نقش ترکیه مهم خواهد بود هرچند تلاش ها برای بازگرداندن گزینه حل و فصل اختلافات با توجه به آنچه فلسطینیان و احزاب فلسطینی به دنبال آن هستند، راه به جایی نخواهد برد.

پربیننده ترین خبرها