نمایندگان آمریکا با طالبان در قطر دیدار می‌کنند

نمایندگان آمریکا با طالبان در قطر دیدار می‌کنند
چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 21:14

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور در هفته جاری با سفر به دوحه قطر، با نمایندگان طالبان و "متخصصانی" از وزارتخانه های کلیدی افغانستان دیدار و گفتگو خواهند کرد.

العالم - آسیا

وزارت خارجه آمریکا افزود که هیات آمریکا و طالبان در مورد امنیت، مواد مخدر و حقوق زنان گفتگو خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان همراه با رینا امیری نماینده آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان از 26 جولای تا 31 جولای به آستانه قزاقستان و دوحه قطر سفر و با هیات طالبان دیدار خواهند داشت.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، این مقامات در مورد منافع حیاتی در افغانستان مانند "حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و شرافتمندانه با تمام افغان ها از جمله زنان و دختران، مسائل امنیتی، و تلاش برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر" گفتگو خواهند کرد.

وست و امیری همچنین با اعضای جامعه مدنی که درباره مسایلی چون توانمندسازی اقتصادی زنان در افغانستان و قزاقستان کار می کنند، دیدار خواهند کرد.

این در حالی است که متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به بخش افغانستان صدای آمریکا گفته است ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بازگشایی سفارت در افغانستان را مجدد بررسی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام اینکه فاصله‌ی زیادی وجود دارد تا طالبان به‌رسمیت شناخته شود، توضیح داد: ما همیشه به طالبان تاکید کردیم که اگر آنها می‌خواهند هر نوع از مشروعیت بین المللی را کسب کنند، که از رسیدن به آن بسیار فاصله دارند، ما انتظار داریم که اقدام‌های مشخصی را اتخاذ کنند.

این مقام آمریکایی در مورد "اقدامات مشخص" توضیحات بیشتری را ارایه نکرد، اما پیشتر واشنگتن و در کل جامعه جهانی به طالبان گفتند که اگر خواستار به رسمیت شناخته شدن به صورت بین المللی هستند باید به حقوق افغان‌ها از جمله زنان و دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند و حکومت همه‌شمول را در افغانستان ایجاد کنند.

میلر همچنین افزود که برخورد طالبان با زنان و دختران موضوع حایز اهمیت است و آمریکا به شدت به این دستورها و اقدام‌های تعصب‌آور طالبان در مقابل دختران و زنان، اعتراض می‌کند و جامعه بین المللی نیز متوجه این اقدامات طالبان است و روابط خود را بر اساس آن با حکومت طالبان تعیین می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال افزود که روی برخی از مسایل، واشنگتن با طالبان تعامل دارد و این تعاملات در شرایط مشخص، موثر نیز بوده است.

حدود سه ماه پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، شیر محمد عباس ستانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان گفت که آمریکا به زودی سفارتش را در افغانستان بازگشایی خواهد کرد و کشورهای اروپایی نیز اقدام مشابهی را اتخاذ خواهند کرد و در این خصوص تعاملات جریان دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها