واکنش آمریکا به وقوع «کودتا» در نیجر

واکنش آمریکا به وقوع «کودتا» در نیجر
پنج‌شنبه 5 مرداد 1402 - 02:24

دولت آمریکا در واکنش به بازداشت «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری این کشور، خواستار آزادی فوری او شد.

العالم-آمریکا

کاخ سفید اعلام کرد که «ما تضعیف عملکرد دولت منتخب دموکراتیک نیجر به ریاست محمد بازوم را محکوم می کنیم».

کاخ سفید افزود: «ما خواستار آزادی فوری رئیس جمهور نیجر و پایان دادن به استفاده از روز و خشونت هستیم».

همزمان وزارت امور خارجه اعلام کرد که «ما نگران تحولات نیجر هستیم و قویا از رئیس جمهور منتخب دموکراتیک حمایت می کنیم».

وزارت خارجه ایالات متحده افزود: «ما خواستار آزادی فوری رئیس جمهور بازوم و احترام به حاکمیت قانون و امنیت عمومی در نیجر هستیم».

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح امروز توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری که گفته می‌شود قصد کودتا دارند، در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شده است.

دفتر ریاست جمهوری نیجر نیز پیشتر با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری «شورشی» آغاز کرده‌اند و اگر به این اقدام ادامه دهند، با برخورد ارتش نیجر مواجه خواهند شد.

در پیام دفتر ریاست جمهوری نیجر آمده است: وضعیت سلامتی محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر و خانواده او خوب است. عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری به خود نیایند، ارتش و گارد ملی آماده حمله هستند.

گفته می‌شود پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به‌عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها