کشور کودتاها اولین رئیس جمهور غیرنظامی را سرنگون کرد

پنج‌شنبه 5 مرداد 1402 - 17:51

سربازان گارد ریاست ‌جمهوری در نیجر، محمد بازوم اولین رئیس ‌جمهوری که به صورت مسالمت‌آمیز به قدرت رسیده است را برکنار کردند و از بسته شدن مرزها و تعلیق کار در نهادهای رسمی خبر دادند.

العالم – آفریقا

بار دیگر شبح کودتاهای نظامی در نیجر که شاهد بیشترین کودتاهای نظامی و ترورهای سیاسی در جهان است، پس از یک دوره 10 ساله آرامش، ظاهر شد؛ نیجر که دارای سومین منبع بزرگ اورانیوم در جهان است، از فقر شدید، قحطی و بیابان‌زایی رنج می‌برد.

سربازان گارد ریاست جمهوری، ساعاتی پس از بازداشت بازوم به جامعه جهانی نسبت به سلامتی وی اطمینان دادند؛ کودتاچیان از شرکای خارجی کشورشان خواستند که در امور داخلی نیجر دخالت نکنند زیرا این کودتا به خاطر وخامت اوضاع امنیتی در کشور و سوء مدیریت اقتصادی انجام شده است.

همزمان با آن هواداران بازوم با برپایی تظاهرات در نیامی پایتخت این کودتا را محکوم کردند و گفتند که این کودتا سیستم مدنی دموکراتیک در غرب آفریقا را هدف قرار می دهد و خواستار پایان دادن به آن شدند.

رئیس جمهور نیجر در اولین اظهار نظر درباره این وضعیت، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که دستاوردهایش توسط شهروندانی که به آزادی و دموکراسی معتقدند محافظت می شود؛ این در حالی است که وزیر امور خارجه نیجر نیز گفت که دولت بازوم همچنان حاکم قانونی این کشور است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها