نتانیاهو به دنبال کشیدن خط آهن تا عربستان؛ طرحی که از دیرباز آرزوی صهیونیست‌هاست

نتانیاهو به دنبال کشیدن خط آهن تا عربستان؛ طرحی که از دیرباز آرزوی صهیونیست‌هاست
يکشنبه 8 مرداد 1402 - 18:39

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست کابینه خود مدعی شد که این رژیم در حال کار بر روی ساخت راه‌آهن برای اتصال فلسطین اشغالی به عربستان سعودی است.

العالم - فلسطین اشغالی

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست امروز کابینه خود، بار دیگر سخن از راه‌آهن فلسطین اشغالی به عربستان سعودی به زبان آورد و گفت که دولتش در حال کار بر روی این پروژه است.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، در شرایطی که شک و تردیدهای زیادی در خصوص امکان عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی وجود دارد. نتانیاهو گفت:‌«امکان اینکه اسرائیل به عربستان سعودی و شبه جزیره عربی متصل شود وجود دارد و ما در حال کار روی آن هستیم».

او افزود: «اسرائیل پروژه راه‌آهنی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار را برای گسترش شبکه راه آهن کنونی و اتصال مناطق دوردست اطراف، به تل‌آویو آغاز خواهد کرد. این خط راه آهن می‌تواند ارتباط زمینی را با عربستان سعودی در آینده فراهم سازد».

طرح ساخت راه آهنی که بتواند کشورهای عربی را به رژیم صهیونیستی متصل کند، طرح تازه‌ای نیست و مسئولان صهیونیستی سال‌هاست که در فکر چنین پروژه‌ای هستند. «یسرائیل کاتز» وزیر وقت حمل و نقل رژیم صهیونیستی در هشتم نوامبر ۲۰۱۸ (شش مهر ۱۳۹۷) در سفر به مسقط پایتخت عمان، در خصوص طرح موسوم به «راه آهن صلح» جهت اتصال ریلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اردن و سپس سرزمین اشغالی سخن گفته بود.

این طرح به خصوص پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم اشغالگر قدس جان تازه‌ای گرفت و صهیونیست‌ها پس از آن بارها در این باره سخن گفتند.

در این راستا «آوی سمحون» رئیس وقت شورای اقتصادی دفتر بنیامین نتانیاهو در مارس ۲۰۲۱، در مصاحبه‌ای مدعی عزم رژیم صهیونیستی و امارات برای آغاز چند طرح زیرساختی راهبردی از جمله راه آهن ابوظبی به بندر حیفا شد.

او به روزنامه معاریو گفت: «این راه آهن قرار است از عربستان و اردن عبور کند و از آن‌جایی که بخش اصلی این خط آهن پیش از این ساخته شده، اکنون فقط به ۳۰۰-۲۰۰ کیلومتر در داخل اردن نیاز است تا تکمیل شود. همچنین در صورت تکمیل این طرح، انتقال کالا از امارات به سرزمین اشغالی در عرض یک یا دو روز انجام می‌گیرد، در حالیکه که انتقال کالا با کشتی و از طریق عبور از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌کشد».

در این خصوص «عبدالله صوالحه» مدیر مرکز پژوهش‌های اسرائیل-اردن در آوریل ۲۰۲۰ به شبکه المیادین گفت: «اکنون پروژه خطوط راه آهن به صورت شفاف، واضح و آشکار وجود دارد. خطوطی که از دریای مدیترانه آغاز می‌شوند و به مرزهای اردن و اسرائیل می‌رسد این خطوط راه آهن اسرائیلی در حال حاضر آماده است. قطارهای اسرائیلی در آن کار می‌کنند و ایستگاه‌های این قطارها نیز در منطقه «بیسان» فعال هستند. اما این خطوط از منطقه «بیسان» تا مرزهای اردن که ۱۰ کیلومتر است، هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند. از مرزهای اردن و اسرائیل تا مرزهای عربستان سعودی و اردن اساسا خطوط راه‌آهن وجود ندارد».

به گفته او اصلی‌ترین مشکل پیش روی این طرح تأمین منابع مالی توسط اردن است. او گفت که اردن تاکنون منابع مالی برای آن اختصاص نداده است. افزون بر این، خطوط راه‌آهنی نیز وجود دارد که از مرزهای اردن و عربستان آغاز می‌شوند و به ریاض، جده و تمامی شهرهای عربستان و کشورهای خلیج فارس می‌رسند.

این پژوهشگر اردنی همچنین خط آهن اسرائیل به عربستان را با پروژه «نئوم» مرتبط دانست و گفت که حجم تجارت برآورد شده در خطوط راه‌آهن اشاره شده سالانه به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. در این خطوط، اسرائیل به پل دریایی میان دریای مدیترانه و اروپا تبدیل می‌شود و اردن نیز به پلی زمینی میان اسرائیل، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عراق و سوریه، مبدل می‌گردد.

اما در خصوص سخن نتانیاهو در خصوص پروژه خطوط راه آهن تا عربستان سعودی، روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در این باره نوشت که سخنان نتانیاهو احتمالا اشاره‌ای به سخن اخیر جو بایدن دارد که دو روز پیش مدعی شد در سطح عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی پیشرفت حاصل شده است.

توماس فریدمن روزنامه‌نگار آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که مقامات آمریکایی با رهبران اپوزیسیون اسرائیل به رایزنی نشسته‌اند تا آن‌ها را به حضور در کابینه‌ای به ریاست نتانیاهو راضی کنند تا به درخواست ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، دولتی را تشکیل دهند که بتواند گام های عملی به سمت تشکیل کشور فلسطینی بردارد.

به نوشته این روزنامه مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص احتمال عادی‌سازی روابط با ریاض بر مبنای شروط سعودی‌ها ابراز تردید کرده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک نماینده پارلمان رژیم اسرائیل نوشته است که سخن گفتن از گام‌های عملی برای توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی هنوز زود است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، شبکه کان به عنوان تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی اعلام کرد که علی‌رغم سخن رسانه‌های آمریکایی اما مقامات اسرائیلی در خصوص اینکه بتوانند به شروط دولت سعودی پاسخ مثبت بدهند، ابراز تردید کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی در تاریخ دهم خرداد به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت که دولت عربستان سعودی در مذاکرات با مقامات آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

طبق این گزارش «حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای»، «افزایش روابط نظامی با آمریکا»، «توسعه تجارت با آمریکا» و «توقف انتقادات واشنگتن از قتل جمال خاشقچی» چهار پیش شرطی هستند که مقامات دولت سعودی مطرح کرده‌اند. به ادعای این مقام آمریکایی موضوع فلسطین جزو پیش‌شرط‌های اصلی عربستان سعودی نیست.

در این خصوص درخواست عربستان سعودی برای خرید تجهیزات نظامی پیشرفته از جمله جنگنده‌های اف-۳۵ که به گفته منابع مطلع به شدت مورد تأکید ریاض است، با نگرانی مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی همراه شده است و تل آویو بیم آن دارد که برتری ادعایی خود در آسمان غرب آسیا تحت الشعاع قرار گیرد، از این رو بسیاری معتقدند که آمریکا بدون رضایت اسرائیل یک گلوله هم به سعودی‌ها نخواهد فروخت.

از سوی دیگر به گفته چند مقام صهیونیستی به شبکه کان، تنش حاکم بر روابط بین دولت جو بایدن و بنیامین نتانیاهو پس از ارائه طرح اصلاحات قضایی، توانایی واشنگتن را برای مدیریت میانجی‌گری بین تل‌آویو و ریاض کاهش داده است.

در این راستا روزنامه اسرائیل هیوم نیز امروز (یکشنبه) در گزارشی نوشت که بنیامین نتانیاهو هرگز به خاطر عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی دست از توسعه شهرک‌سازی برنخواهد داشت.

به گزارش فارس، «باراک راوید» تحلیلگر سیاسی وبسایت صهیونیستی «واللا» نیز نوشت که هیچ اتفاق جدی که بتواند امکان عادی‌سازی روابط تل آویو و ریاض را تسهیل کند، رخ نداده است.

پربیننده ترین خبرها