«آنگ سان سوچی» عفو و از زندان آزاد شد

«آنگ سان سوچی» عفو و از زندان آزاد شد
سه شنبه 10 مرداد 1402 - 11:18

رسانه‌های دولتی در میانمار خبر دادند که آنگ سان سوچی رهبر مخلوع و «وین مینگ» رئیس‌جمهور سابق این کشور مورد عفو قرار گرفته و از زندان آزاد شدند.

العالم - آسیا

با گذشت بیش از ۱۵ ماه از اعلام حکم حبس پنج ساله آنگ سان سوچی به جرم فساد در میانمار، حاکمان نظامی این کشور سوچی و رئیس‌جمهور سابق میانمار را مورد عفو قرار دادند.

خبرگزاری دولتی میانمار، روز سه شنبه (امروز) خبر داد که با عفو حاکمان نظامی این کشور، آنگ سان سوچی رهبر مخلوع و «وین مینگ» رئیس‌جمهور سابق این کشور مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند.

هفتم اردیبهشت ماه سال گذشته بود که دادگاهی تحت حاکمیت ارتش میانمار آنگ سان سوچی رهبر مخلوع این کشور را در رابطه با اتهام فساد مجرم شناخت و او را به تحمل پنج سال حبس محکوم کرد.

سوچی که برنده جایزه نوبل صلح هم هست، قبل از کودتای اوایل سال ۲۰۲۱ ارتش میانمار، به مدت پنج سال رهبری کشورش را برعهده داشت اما بعد از به قدرت رسیدن نظامیان، از قدرت خلع و دستگیر شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات حاکمه نظامی میانمار به رهبری ژنرال «آنگ مین هلاینگ» روز سه شنبه (امروز) طی حکمی سوچی و همچنین «وین مینگ» رئیس‌جمهور سابق این کشور را مورد عفو قرار داد و آزاد کرد.

اعلام عفو سوچی در شرایطی انجام شده که او پیش از این به اتهاماتی از قبیل نقض قوانین انتخاباتی، قوانین محرمانه دولتی و تحریک و فساد متهم شده بود اما حامیان وی می‌گویند این اتهامات ساخته شده است تا هرگونه شانس سوچی برای بازگشت به سیاست را از بین ببرد.

آمریکا و چند کشور غربی دیگر که روابط خوبی با دولت آنگ سان سوچی داشتند، از زمانی که ارتش میانمار در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت، در حال اعمال فشار بر میانمار هستند و چند دور تحریم علیه این کشور و حاکمان آن اعمال کرده‌اند.

غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها بارها در دفاع از آنگ سان سوچی موضع گرفته‌ و او را یک رهبر حامی حقوق بشر خوانده‌اند اما آنگ سان سوچی به دلیل سکوت در قبال جنایت علیه مسلمانان روهینگیا در جامعه بین‌الملل به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و برخی گروه‌های حقوق بشری وی را در این جنایت سهیم می‌دانند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها