نخست‌وزیر تونس برکنار شد

نخست‌وزیر تونس برکنار شد
چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 10:16

رئیس‌جمهور تونس، شب گذشته، نخستین نخست‌وزیر زن تاریخ سیاسی این کشور را برکنار و «احمد الحشانی» را به عنوان نخست‌وزیر جدید کشور معرفی کرد.

العالم ـ تونس

«قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس، در ساعات پایانی شب گذشته (سه‌شنبه، ۱ آگوست)، به نخست‌وزیری «نجلاء بودن» در کشور پایان داد و «احمد الحشانی» را به عنوان نخست‌وزیر جدید تونس تعیین کرد. برکناری بودن در حالی صورت می‌گیرد که او به وفاداری مطلقش به سعید معروف بود و طی نزدیک به دو سال خدمتش در پست نخست‌وزیری به شدت مورد انتقاد قرار داشت.

دفتر ریاست‌جمهوری تونس، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قیس سعید، سه‌شنبه شب در کاخ «قرطاج»، شاهد مراسم سوگند احمد الحشانی برای تصدی پست نخست‌وزیری بود.

به نوشته «العربی الجدید»، الحشانی در محافل سیاسی، حزبی و اقتصادی تونس فرد شناخته‌شده‌ای نیست. به اعلام خبرگزاری فرانسه، او در بانک مرکزی تونس کار می‌کرد و در دانشکده حقوق دانشگاه تونس تحصیل کرده است.

سعید در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱، «نجلاء بودن حرم رمضان» (۶۳ ساله) را به جای «هشام المشیشی» نخست‌وزیر برکنار شده پس از کودتای ۲۵ جولای ۲۰۲۱، انتخاب کرده بود. این نخستین بار در تاریخ سیاسی تونس بود که یک زن، تصدی پست نخست‌وزیری را بر عهده گرفت. او استاد آموزش عالی در مدرسه ملی مهندسان در تونس و متخصص در علوم زمین شناسی و مجری طرحی برای اجرای برنامه‌های بانک جهانی در وزارت آموزش عالی و پژوهشهای علمی بود.

پربیننده ترین خبرها