نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و پاکستان | امیرعبداللهیان: آماده افزایش حجم تبادل تجاری به ۵ میلیارد دلار هستیم/ بوتو: خواهان همگرایی بیشتر با ایران در منطقه هستیم

نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و پاکستان | امیرعبداللهیان: آماده افزایش حجم تبادل تجاری به ۵ میلیارد دلار هستیم/ بوتو: خواهان همگرایی بیشتر با ایران در منطقه هستیم
پنج‌شنبه 12 مرداد 1402 - 14:59

وزیر خارجه پاکستان در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: ما خواهان همگرایی بیشتری در منطقه با ایران هستیم؛ امیدواریم که بر مبنای سیاست توجه به همسایه، با ایران پنج بازارچه دیگر مرزی را تا پایان سال میلادی افتتاح کنیم.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار و گفتگو با مقامات پاکستان به اسلام آباد سفر کرده است، امروز با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در نشست خبری برگزار شده درباره روابط ایران و پاکستان گفت: پانزده ماه پیش ما کار خودمان را در دولت جدید شروع کردیم و ایران اولین سفری بود که من داشتم؛ با رضایت خوبی از این دوران نگاه می‌کنم و پیشرفت‌های خوبی در روابط داشتیم. یکی از نمونه‌های کوچک این پیشرفتی که صحبت کردم در افتتاح مشترک بازارچه مرزی پیشین بود که توسط نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران انجام شد، همچنین پروژه برق در پاکستان.

وی افزود: این پروژه‌ها نشان دهنده تعهد جمعی دو کشور برای یافتن راه حل‌هایی به نفع مردمان دو کشور است. امروز خوشحالم که مدارس و بیمارستان‌ها در کویته به لطف برق ایران فعالیت‌های خود را دارند.

بوتو همچنین گفت: ظرف روزهای گذشته پیشنهادات زیادی را در خصوص تقویت روابط در زمینه اقتصادی و انرژی داشتیم. امروز برنامه استراتژیک و راهبردی تجاری بین دو کشور برای سال 2023 تا 2028 امضا شد، توافقات دیگری نیز مانند تجارت آزاد مدنظر ماست. در خصوص رایزنی‌های اقتصادی بین تیم‌های کارشناسی ایران و پاکستان اسنادی دیگری نیز امضا شد.

وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: امیدوارم که در نتیجه این اسناد به پیشرفت خوبی برسیم، در خصوص مسائل مختلفی رایزنی کردیم. شاهد همگرایی بسیار خوبی بین ایران و پاکستان در خصوص موضوعات دوجانبه هستیم. ثبات و صلح در منطقه به نفع کل منطقه خواهد بود.

وی افزود: ما خواهان همگرایی بیشتری در منطقه با ایران هستیم. امیدواریم که بر مبنای سیاست توجه به همسایه، با ایران پنج بازارچه دیگر مرزی را تا پایان سال میلادی افتتاح کنیم. ما اعتقاد داریم که سازمان اکو می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.

بوتو همچنین گفت: در مذاکرات امروز مسئله انسانی تبادل زندانیان مطرح شد. در این زمینه به توافقات خوبی رسیدیم تا تبادل بین محکومان دو کشور داشته باشیم. آزادی ماهی‌گیرانی که زندانی هستند مدنظر است و قرار است به زودی لیستی در این خصوص تهیه شود.

وی ادامه داد: به حمایت ایران از کشمیر نیز اشاره شد و ما از موضع و حمایت ایران تشکر می‌کنیم. در خصوص افغانستان نیز قرار شد همکاری دو کشور ادامه پیدا کند. همچنین در خصوص اسلام هراسی و همکاری در این خصوص رایزنی صورت گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست خبری گفت: ضمن محکومیت اقدام تروریستی در پاکستان با خانواده بازماندگان ابراز همدردی و تشریک مساعی می‌کنم.

وی درباره روابط ایران و پاکستان گفت: مایلم اعلام کنم از دو روز پیش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران در راس هیئتی اقتصادی مذاکرات مهم و مفید و نتیجه بخشی داشتند. این مذاکرات منجر به امضای برخی از اسناد و پیگیری جدی اسناد گذشته شد.

وزیر خارجه ایران افزود: ما در خصوص پروژه خط گاز «ای‌پی» گفتگوی مهمی داشتیم. تکمیل خط لوله ای‌پی بین ایران و پاکستان را در راستای منافع دو ملت می دانیم. آمادگی داریم این خط لوله مراحل نهایی را پشت سر گذارد.

وی ادامه داد: در جریان سفر سال گذشته همکارم آقای بوتو به تهران توافق مهمی برای ایجاد بازارچه‌ها و گذرگاه و مناطق آزاد با یکدیگر داشتیم. ما آماده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و آزاد در منطقه مرزی ریمدان هستیم. اخیرا بازارچه مرزی پیشین با حضور رئیس جمهور کشور و نخست وزیر پاکستان افتتاح شد. دو طرف مصمم هستیم از امنیتی ماندن مرزها فاصله بگیریم و آنرا به مرزهای گذری و رفت و آمدی تبدیل کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: دو طرف آمادگی داریم حجم تبادل تجاری خود را به 5 میلیارد دلار افزایش دهیم. همانطوری که آقای بوتو اعلام کردند اتفاق نظر داریم در اسرع وقت مجرمان و محکومان تبادل شوند و دو‌طرف نسبت به آزادسازی شناورهای ماهیگیری به فوریت اقدام کنیم.

وی افزود: طرفین اتفاق نظر داریم برخی فرمت‌های منطقه‌ای برای همکاری اقتصادی، تجاری، فرهنگی و مقابله با تروریسم را فعال سازیم. مکانیزم منطقه همکاری ایران، ترکیه و پاکستان از آن جمله است. همچنین مکانیزم همکاری ایران، چین و پاکستان در حوزه سرمایه گذاری مشترک.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: در ترکیب هیئت ما دو تن از اعضای مجلس شورای اسلامی حضور دارند. ما امروز در گفتگوهای خود بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی و نقش آن‌ها تاکید کردیم. گفتگو در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله بحران در اوکراین و همچنین موضوع افغانستان در دستورکار ما قرار داشت.

وی افزود: هرگونه تحول در افغانستان اول بر همسایگان از جمله ایران و پاکستان تاثیر می‌گذارد. ما چارچوب ابتکارات منطقه‌ای را بهترین روش برای کمک به وضعیت افغانستان می‌دانیم. ما حمایت از مردم افغانستان را وظیفه انسانی و دینی خود می‌دانیم. ثبات در افغانستان را در راستای ثبات سیاسی در این کشور قلمداد می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در خصوص جنگ اوکراین گفت: جنگ را در اوکراین راه حل نمی‌دانیم. ما تسلیح اوکراین توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی را نگران کننده می‌دانیم. تسلیح طرفین جنگ جز ویرانی بیشتر تاثیری نخواهد داشت.

وی در آخر گفت: از وزرای محترم و معاونین در بخش‌های مختلف کشور دوست و برادر در حصول نتایج مذاکرات فی مابین کمال تشکر را دارم. تاکید داریم که ایران و پاکستان یک ملت مشترک هستند در دو جغرافیای جدا. بهترین‌ها را برای ملت و دولت پاکستان آرزو دارم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سئوالی درباره امنیت در افغانستان گفت: آقای کاظمی قمی نماینده ایران در امور افغانستان در جمع ما حضور دارند. ایشان گفتگوهای مهمی را با همتای خود انجام دادند. در ترکیب هیئت ما نمایندگانی از بخش نظامی هم حضور دارند، این همراهان من با همتایان خود در موضوع امنیت در منطقه به ویژه افغانستان رایزنی‌هایی را انجام دادند. بخش مهمی از گفتگوهای دیدار اخیر فرمانده ارتش پاکستان از تهران به موضوع افغانستان اختصاص داشت. ما فرمت‌های فعال و پویا برای کمک به وضعیت افغانستان را یک ضرورت می‌دانیم و راه حل را فقط در منطقه جستجو می‌کنیم.

پربیننده ترین خبرها