هزاران نفر از حامیان کودتا در نیجر تظاهرات کردند

پنج‌شنبه 12 مرداد 1402 - 19:28

ژنرال عبدالرحمن تیچیانی، رئیس شورای نظامی نیجر، تحریم ها و تهدیدهای آفریقایی و غربی علیه کشورش را رد کرد و گفت: این شورا تسلیم تهدیدها نخواهد شد و از کشور در برابر هرگونه مداخله خارجی محافظت خواهد کرد.

العالم - آفریقا

به گزارش العالم،‌ تهدیدهای غربی و آفریقایی علیه کودتا در نیجر تاکنون موفق نبوده است. رئیس شورای نظامی، ژنرال عبدالرحمن تیچیانی، که کودتای منجر به سرنگونی محمد بازوم رئیس جمهور سابق را رهبری کرده است، تحریم های بین المللی علیه کشورش را رد کرد.

وی در یک سخنرانی تلویزیونی در آستانه سالگرد استقلال نیجر از فرانسه، متعهد شد که در برابر تهدیدها عقب نشینی نکند و تاکید کرد که هدف از تحریم ها و موضع گیری های بدبینانه و ناعادلانه، توهین به نیجر و تلاش برای غیرقابل اداره کردن این کشور است.

ژنرال عبدالرحمن تیچیانی گفت: فرانسوی ها در نیجر با کوچکترین تهدیدی مواجه نشدند در چنین شرایطی شورای ملی حفاظت از وطن تحریم های فرانسه را به طور کامل رد می کند و از شکست در مقابل هر گونه تهدیدی از هر منبعی که باشد، خودداری می کند.

در همین چارچوب، نیروهای وفادار به کودتای نظامی تحرکات خود را علیه فرانسه تشدید کردند، تظاهرات گسترده ای در نیامی پایتخت این کشور برگزار شد که طی آن تظاهر کنندگان حمایت خود را از شورای نظامی اعلام و فشارهای فرانسه و غرب را محکوم کردند.

تظاهر کنندگان با سردادن شعارهایی علیه پاریس، آن را به غارت و دزدی ثروت نیجر متهم کردند و خواستار خروج فرانسه از کشورشان شدند. شرکت کنندگان در تظاهرات پرچم روسیه و تابلوهای حمایت از مسکو را نیز برافراشتند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری رئیس‌جمهور محمد بازوم و حمایت از دموکراسی در این کشور شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشتر گفته بود که بازوم را از تعهد ایالات متحده به بازگرداندن دولت منتخب به قدرت آگاه کرده است.

علاوه بر این، فرانسه اعلام کرده که به تخلیه صدها شهروند خود و شهروندان اروپایی از نیجر پایان داده است و افزود که بیش از هزار اروپایی از جمله نزدیک به 600 فرانسوی را تخلیه کرده است و نسبت به حمله به منافع خود در نیجر هشدار داد.

رؤسای ستادهای گروه آفریقایی ایکواس (ECOWAS) قبلاً قصد خود برای بازگرداندن دموکراسی به نیجر را اعلام و در همین زمینه تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را بر شورای نظامی اعمال کرده اند.

پربیننده ترین خبرها