آسوشیتدپرس: آمریکا به دنبال استقرار نیروی نظامی در کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز است

آسوشیتدپرس: آمریکا به دنبال استقرار نیروی نظامی در کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز است
پنج‌شنبه 12 مرداد 1402 - 23:15

یک رسانه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی استقرار نیروی نظامی مسلح در کشتی های تجاری است که از طریق تنگه هرمز عبور  می کنند تا از توقیف کشتی ها جلوگیری کند.

العالم ـ آمریکا

چهار مقام آمریکایی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کردند: ارتش ایالات متحده آمریکا در حال بررسی استقرار نیروی نظامی مسلح در کشتی های تجاری است که از طریق تنگه هرمز عبور می کنند تا از توقیف کشتی های تجاری توسط ایران جلوگیری کند.

اگرچه مقامات آمریکایی جزئیات کمی از این طرح ارائه کردند، اما آسوشیتد پرس گزارش کرد که هزاران تفنگدار و ملوان آمریکا که خدمه دو کشتی تهاجمی آبی خاکی یو اس اس باتان و یو اس اس کارتر هال هستند، درحال حرکت به سمت خلیج فارس هستند و می‌توانند در هر مأموریت نگهبانی مسلحانه از کشتی ها در تنگه هرمز مورد استفاده قرار گیرند.

چهار مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس جزئیات کلی این طرح را تایید کردند. این مقامات تاکید کردند که هیچ تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است و گفتگوها بین مقامات نظامی آمریکا و متحدان عرب این کشور در منطقه ادامه دارد.

مقامات آمریکایی ادعا کردند که تفنگداران نیروی دریایی آمریکا تنها در صورت درخواست کشتی ها امنیت را تامین خواهند کرد.

کشتی های باتان و کارتر هال در ۱۰ ژوئیه بندر نورفولک در ویرجینیا را برای ماموریتی که پنتاگون مدعی شد « پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن» است، ترک کردند.

کشتی باتان هفته گذشته در مسیر خود به سمت شرق از تنگه جبل الطارق عبور کرد.

پیش از این، شبکه خبری فاکس نیوز چهارم مرداد ماه به نقل از نیروی هوایی آمریکا مدعی شد که یک گردان هوایی از جنگنده‌های اف-۳۵ آذرخش ۲ نیروی هوایی ایالات متحده برای تقویت جنگنده‌های آ-۱۰ و اف-۱۶ در انجام ماموریت‌شان برای گشت‌زنی در تنگه هرمز وارد خاورمیانه شده است.

فاکس نیوز گزارش داد این گردان هوایی متشکل از جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا برای بازدارندگی ایران و کمک به نیروهای آمریکا و متحدانش در سوریه وارد خاورمیانه شده‌اند.

به ادعای فاکس نیوز، این اقدام پس از تلاش‌های متعدد ایران در اوایل ماه جاری برای توقیف نفتکش‌های نزدیک تنگه هرمز صورت گرفته که با واکنش نیروی دریایی ایالات متحده مواجه شده است.

تیم هاوکینز سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پیشتر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود: نیروی دریایی ایران تلاش‌هایی برای توقیف نفتکش‌های تجاری انجام داد که به طور قانونی از آب‌های بین‌المللی عبور می‌کردند و نیروی دریایی ایالات متحده فورا به این امر واکنش نشان داد و از این تشنج جلوگیری کرد.

در پی ادعای روز چهارشنبه ۱۴ تیر نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش ایران جهت توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، یک منبع آگاه دفاعی ایران این موضوع را تکذیب کرد.

همچنین یک مقام دفاعی آمریکا در همین رابطه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ به منظور افزایش دید نظامی ایالات متحده و ایجاد پوشش هوایی برای کشتی‌هایی که در منطقه حرکت می‌کنند، طراحی شده است.

سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون ۲۶ تیرماه در گفت وگو با خبرنگاران مدعی اعزام بیشتر جنگنده‌های آمریکایی به خاورمیانه شد و گفت: آمریکا جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۶ را به همراه یک کشتی جنگی به خاورمیانه اعزام خواهد کرد چرا که پنتاگون به دنبال افزایش حضور و توانایی خود برای نظارت بر تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن است.

پیشتر نیز مرکز تروریستی فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: جنگنده اف-۲۲ رپتورهای نیروی هوایی آمریکا به عنوان بخشی از نمایش حمایت و توانایی آمریکا در پی رفتارهای ناامن و غیرحرفه‌ای فزاینده هواپیماهای روسیه در منطقه، در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا مستقر شده‌اند.

به گزارش ایرنا، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ۲۲ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت دفاع اقداماتی را برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس آغاز خواهد کرد. وی از انتشار جزئیات اقدامات آمریکا برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس در روزهای آینده خبر داده بود.

این مقام آمریکایی که از حضور جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز عصبانی بود، گفت: آمریکا به قدرت‌های منطقه‌ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران می گوید همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید دارد و حضور نیروهای بیگانه و قدرت‌های منطقه‌ای در این آبراهه‌ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها