رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه؛ تعامل با همسایگان و قاطعیت دربرابر دشمنان

رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه؛ تعامل با همسایگان و قاطعیت دربرابر دشمنان
شنبه 14 مرداد 1402 - 14:26

خبر: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه (11 مرداد ماه 1402) رزمایش اقتدار برای دفاع مستحکم از جزایر ایرانی در خلیج فارس با تمرکز بر جزیره بوموسی را برگزار کرد.

تحلیل خبر:

- ایران علاوه بر نمایش عملی توان دفاعی خود از جمله در حوزه دریایی، بر دیپلماسی دفاعی و تعامل با کشورهای دوست و همسایه تاکید کرده و آن را جزء ضروری امنیت منطقه می داند.

هدف از این مانورها که نام سردار شهید «اسحاق دارا» را بر خود داشت، نشان دادن قدرت و آمادگی دفاعی و رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حفاظت از امنیت خلیج فارس و جزایر ایرانی است. اجرای رزمایش ها با مشارکت یگان های رزمی، نیروی دریایی، موشکی، پدافند هوایی و دریایی، یگان های جنگ الکترونیک و واکنش سریع و گردان امام حسین (ع) در استان هرمزگان و بسیج دریابانی با پشتیبانی هوایی هوانیروز نیروی سپاه پاسداران صورت گرفت.

مانورهای اقتدار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از توان دفاعی نیروهای مسلح در عرصه های هوایی، زمینی، دریایی و پدافندی مؤلفه ها و پیام های ویژه ای را به همراه دارد.

- اول؛ این مانورها با تکیه بر جوانان و توانمندی های بومی در ساخت و توسعه تسلیحات و نیروی دفاعی کشور اجرا شد و برای اولین بار از سامانه موشکی کروز «قدیر» و موشک بالستیک «فتح» مجهز به هوش مصنوعی با طراحی بومی رونمایی شد. همچنین در این رزمایش از قایق های یگان ویژه شهید حججی استفاده شد که موشک هایی با برد 600 کیلومتر حمل می کند. این دستاوردها علاوه بر نشان دادن اراده و قدرت جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود و منطقه در عرصه دریایی، نشان دهنده شکست تحریم ها و جنگ مشترک دشمن در تضعیف روحیه خودباوری است. خلاقیت ایرانی ها علی رغم تلاش ها برای منزوی کردن کشورشان همچنین نشان می دهد که تلاش غرب برای جلوگیری از لغو تحریم های موشکی و پهپادی بر اساس قطعنامه 2231 نمی تواند در این اراده خللی وارد کند.

- دوم؛ این مانورهای دریایی حقیقتی غیر قابل انکار را آشکار می کند که نیروهای مسلح ایران با تمام نیرو و توان خود آماده انجام وظایفشان هستند و هرگز با دشمنان مدارا نمی کنند.

-سوم؛ این مانورها مانند سایر مانورهای نیروهای مسلح در ارتش و سپاه پاسداران برای کشورهای همسایه، پیام صلح و دوستی و برای مخلان نظم و امنیت منطقه، پیامی روشن دارد. اقدامات اخیر آمریکا نشان می دهد که این کشور همچنان در توهمات یکجانبه گرایی و اعزام ناوها و جنگنده های خود به منطقه برای برهم زدن امنیت آن است. ائتلاف آمریکایی موسوم به سازمان بین المللی امنیت دریایی هفته گذشته مانور «سپر گارد» را بر روی یک فروند هواپیمای P-8A نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز انجام داد که ماهیت منافقانه واشنگتن در منطقه را آشکار کرد.

-چهارم؛ این مانورها همزمان با شرکت نیروی دریایی ارتش ایران در رژه سالانه نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ نشان می دهد که ایران اصول میدانی و دیپلماسی را همزمان رعایت می کند و نمی توان این دو حلقه را از هم جدا کرد. ایران علاوه بر نمایش عملی توانمندی ها و قدرت های دفاعی خود از جمله حوزه دریایی، بر تعامل و دیپلماسی دفاعی با کشورهای دوست و همسایه تاکید کرده و آن را جزء ضروری امنیت منطقه می داند.

پربیننده ترین خبرها