امیرعبداللهیان:‌ در توسعه‌ روابط با کشورهای آسیایی محدودیتی وجود ندارد

امیرعبداللهیان:‌ در توسعه‌ روابط با کشورهای آسیایی محدودیتی وجود ندارد
يکشنبه 15 مرداد 1402 - 15:08

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به میزبانی‌اش از همتای سریلانکایی و توافق در خصوص افزایش تبادلات تجاری، گفت: در توسعه‌ روابط با کشورهای آسیایی محدودیتی وجود ندارد.

العالم - آسیا

«علی صبری» وزیر امور خارجه سریلانکا که بنا به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده، در مدت حضورش در تهران ضمن دیدار و گفت‌‌وگو با همتای ایرانی امروز (یکشنبه) ۱۵ مرداد ماه نیز با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وبگاه سریلانکایی «کولومبو گزت» روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه از سفر علی صبری به تهران از چهارم تا هفتم آگوست (۱۳ تا ۱۶ مرداد) و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خبر داده بود.

آیت‌الله رئیسی در دیدار وزیر خارجه سریلانکا از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف با سریلانکا خبر داد و وزیر خارجه سریلانکا نیز بر علاقه‌مندی این کشور برای گسترش همکاری‌ها با ایران در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

علی صبری روز گذشته (شنبه) ۱۴ مرداد ماه در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال امیرعبداللهیان قرار گرفت و دو وزیر پس از گفت‌وگو به میان خبرنگاران آمدند و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان با اشاره به دیدارش با همتای سریلانکایی در تهران گفت: میزبان آقای علی صبری وزیر امور خارجه سریلانکا بودم. در زمینه‌ صدور خدمات فنی و مهندسی، همکاری پزشکی، گردشگری، علم و فناوری‌ نوین و افزایش سطح تبادلات تجاری توافق کردیم.

وی با بیان اینکه همکاری جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا در سازمان‌های بین‌المللی نیرومند خواهد شد، تصریح کرد: ‏در توسعه‌ روابط با کشورهای آسیایی محدودیتی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای سریلانکایی گفت: در چارچوب موافقت‌نامه‌های ۲ کشور توافق کردیم در آینده نزدیک نسبت به آزادی زندانیان در ۲ کشور با نگاه انسانی اقدام کنیم. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه سریلانکا نیز در این نشست خبری از شرکت‌های ایرانی برای حضور در این کشور دعوت کرد و گفت: همواره دوست ایران بودیم و می‌خواهیم به دوستی خود ادامه دهیم.

حسین امیرعبداللهیان و «علی صبری» وزیر امور خارجه سریلانکا ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ در خصوص روند توسعه و‌ گسترش روابط دو کشور و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک تلفنی گفت‌و‌گو کرده بودند. امیرعبداللهیان بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و توسعه همکاری‌های فیمابین و ضرورت عملیاتی شدن تمامی بخش‌های یادداشت تفاهم‌های همکاری دوجانبه تأکید کرد. وزرای خارجه مهر ماه ۱۴۰۱ نیز در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان با مناسب توصیف کردن روابط دو کشور، آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داد و گفت: از توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور استقبال می‌کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی چهارشنبه شب ۱۱ مرداد ماه نیز در نخستین سفر دوجانبه‌اش به پاکستان و در راستای سیاست «اول همسایگان» دولت سیزدهم با حضور در اسلام‌آباد و کراچی راه‌های تحکیم روابط دیرینه دو کشور مسلمان و همسایه را مورد بررسی قرار داد و در این سفر سند برنامه راهبردی همکاری‌های تجاری ۵ ساله امضا شد.

پربیننده ترین خبرها