فرانسه موشک‌های دوربرد به اوکراین ارسال کرد+فیلم

فرانسه موشک‌های دوربرد به اوکراین ارسال کرد+فیلم
دوشنبه 16 مرداد 1402 - 10:41

در ویدئویی که وزارت دفاع اوکراین منتشر کرده، نشان می‌دهد که فرانسه سرانجام موشک‌های کروز دوربرد برای کی‌یف ارسال کرد.

العالم - اروپا

با توجه به ویدئو وزارت دفاع اوکراین که در آن «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در حال عکس گرفتن با یک موشک با علامت SCALP-EG دیده می‌شود، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در نهایت با گذشت یک ماه به وعده خود برای ارسال مدل فرانسوی از موشک دوربرد «سایه طوفان» به اوکراین عمل کرد.

ماکرون در ابتدا در ماه می، تصمیم خود برای ارسال «موشک‌های دوربرد» به اوکراین را اعلام و در نشست ماه ژوئیه ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی، بار دیگر بر تعهد خود برای ارسال این سلاح‌های دوربرد به اوکراین تأکید کرد اما زمان دقیقی برای ارسال این موشک‌ها به کی‌یف اعلام نکرده بود.

طبق گزارش راشاتودی، در یک کلیپ ویدئویی بدون تاریخ که مقام‌های اوکراینی روز یکشنبه هفته جاری در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، زلنسکی در حال امضای یک موشک که به یک جنگنده سوخو-۲۴ متصل شده بود، مشاهده می‌شد.

موشک

پرتابه فوق با نشان SCALP-EG با رنگ‌های پرچم فرانسه و ترکیبی از نشان اوکراین که در داخل آن برج ایفل مشخص بود، به چشم می خورد. با این‌حال مشخص نیست که فرانسه چه تعداد و چه زمانی این موشک‌ها را به اوکراین ارسال کرده است.

وزارت دفاع اوکراین، موشک‌های فوق را با نام بریتانیایی آن یعنی سایه طوفان خوانده است زیرا اشاره به این دارد که این پرتابه که زلنسکی آن را به امضا درآورده است در حمله اخیر به دو پلی که شبه‌جزیره کریمه را به منطقه خرسون روسیه متصل می‌کند، مورد استفاده قرار گرفته است.

سایه طوفان/ SCALP-EGبریتانیایی-انگلیسی، یک موشک هواپایه دوربرد کروز با بردی حدود ۲۵۰ کیلومتر است که در دهه ۱۹۹۰ تولید شد و در شماری از عملیات‌های نظامی غرب از جمله مداخله ناتو در لیبی و حمله مشترک آمریکا،انگلیس و فرانسه در سوریه در سال ۲۰۱۸، مورد استفاده قرار گرفت.

کی‌یف از زمان دریافت تعداد نامشخصی از موشک‌های سایه طوفان از انگلیس، به طور مداوم از این موشک‌ها برای هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی استفاده کرده است.

طبق گفته مقام‌های روسیه، این موشک‌ها در ماه می به دو کارخانه غیرنظامی در شهر لوهانسک شلیک شد که در پی آن چندین نفر از جمله ۶ کودک زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، روز شنبه هفته جاری، اوکراین ۱۲ موشک سایه طوفان/SCALP-EG را به پل‌هایی که کریمه را به خرسون متصل می‌کرد، شلیک کرد. دست‌کم سه موشک‌ از پدافند هوایی روسیه عبور کرد و به دو پل در امتداد تنگه «چونگار» و «تونکیف» آسیب زد.

حمله فوق همچنین به یک مدرسه روستایی آسیب‌هایی وارد کرد و موجب شکستگی خط لوله گاز محلی شد و در پی آن گاز شهرک «جنیچسک» قطع شد.

فرماندار خرسون گفته است که پل‌های آسیب دیده در حملات اوکراین به ندرت برای اهداف نظامی استفاده می شود و تأسیسات زیرساختی غیرنظامی هستند.

به گزارش ایرنا، دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها به کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها