العالم گزارش می دهد؛

چرا بسیاری از کشورها در صف پیوستن به گروه «بریکس» هستند؟

پنج‌شنبه 19 مرداد 1402 - 18:35

شواهد حاکی از این موضوع است که کشورهای زیادی خواهان الحاق به گروه «بریکس» در راستای پایان دادن به هژمونی اقتصاد غربی و سلطه دلار هستند.

العالم - مصر

بنا به گزارش شبکه العالم، چرایی این امر از تکاپوی کشورها در عرصه دیپلماسی اقتصادی و نیز برنامه ریزی سیاست گذاران آنها برای به زانو درآوردن سلطه دلار و همچنین توسعه و پیشبرد اقتصاد ملی کشور خودشان مشهود است.

مصر، یکی از آن کشورهایی است که اخیرا و به طور رسمی درخواست خود را از پیوستن به گروه «بریکس» ارائه کرده است. در همین راستا، دیپلمات های مصری هم این موضوع را تایید کرده و بر این باورند که تحقق این موضوع می تواند بازتاب های مهمی به همراه داشته باشد.

برخی از صاحب نظران اقتصادی مصر معتقدند، برای تغییر مکانیسم معاملات تجاری بر مبنای دلار و نیز قطع رگ حیاتی اسکناس آمریکایی و هژمونی اقتصادی غرب، وجود ائتلاف اقتصادی (تعدد قطب های اقتصادی) امری مهم و انکار‌ناپذیر است.

به گزارش العالم، پنج اقتصاد «بریکس» شامل کشورهای هند، چین، روسیه و آفریقای جنوبی و برزیل است که در سال 2006 بنیان گذاری شد و گفتنی است در شاخص رشد اقتصادی و دلار زدایی، «بریکس» قوی تر از گروه 7 ظاهر شده و در اقتصاد جهانی، سهم 31.5 درصدی را کسب کرده در حالی که سهم گروه 7 در اقتصاد جهان، 30.7 درصد اعلام شده است.

پربیننده ترین خبرها