قطر: امیدواریم آزادسازی منابع بلوکه شده ایران به توافق در پرونده هسته‌ای منجر شود

قطر: امیدواریم آزادسازی منابع بلوکه شده ایران به توافق در پرونده هسته‌ای منجر شود
جمعه 20 مرداد 1402 - 19:16

یک وزیر قطری با بیان اینکه دوحه نقشی محوری در توافق اخیر ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه شده تهران داشته، ابراز امیدواری کرد که این توافق، به توافق در پرونده هسته‌ای و بازگشت آمریکا به برجام منجر شود.

العالم ـ ایران

محمد عبدالعزیز الخلیفی، وزیر دولت قطر در امور خارجه در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که دوحه به حل اختلافات از طریق راه های مسالمت آمیز و گفت وگو ایمان دارد.

وی تاکید کرد که کشورش نقشی محوری در تسهیل روند مذاکرات بین تهران و واشنگتن ایفا کرد.

این وزیر قطری خاطرنشان کرد که امیدواریم توافق اخیر میان تهران و واشنگتن منجر به توافق در پرونده هسته ای شود.

الخلیفی همچنین گفت که قبل از حاصل شدن این توافق، مسوولان قطری سفرهای فشرده ای به واشنگتن و تهران انجام دادند.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به طور غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها