معاون وزیر نفت : گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی به مدار آمد

معاون وزیر نفت : گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی به مدار آمد
سه شنبه 24 مرداد 1402 - 13:31

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شده است، گفت: گاز این فاز در چند روز گذشته از طریق خطوط لوله دریایی برای پالایشگاه ارسال شده است.

العالم - ایران

«محسن خجسته‌ مهر» با بیان اینکه فاز ۱۱ به عنوان یک طرح راهبردی و مهم در دستور کار شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم قرار گرفت، افزود: تلاش همکارانم در شرکت ملی نفت ایران به بار نشست و هم اکنون شاهد تولید از چهار حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت:‌ فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت است و به‌ زودی با حضور مقامات به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی مرزی‌ترین فاز ایران است و برخلاف برخی از موقعیت فازهای پارس جنوبی این فاز قابلیت تولید از چهار لایه بهره‌ده را دارد، ادامه‌ داد: در مدت ۲۰ ماه همکاران شرکت ملی نفت ایران اقدامی را که ۲۰ سال روی زمین مانده بود، با همت مثال زدنی به اتمام رساندند.

خجسته‌ مهر با بیان اینکه اقدام‌های شرکت ملی نفت در پارس جنوبی به اتمام نرسیده است، اظهار داشت: ۲۰ میلیارد دلار اعتبار برای فشارافزایی در پارس جنوبی اختصاص داده شده است و صنعت نفت در این بخش ماموریتی مهم دارد.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با هدف استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در حال توسعه است که از مشخصات کلی طرح می‌توان به حفاری ۲۴ حلقه چاه، ۲ سکوی تولیدی (هر یک به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش، معادل ۲۸ میلیون مترمکعب در روز)، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به همراه خطوط چهار اینچ تزریق منو اتیلن گلایکول و تاسیسات اتصال به ورودی پالایشگاه فازهای ۶، ۷ و ۸ و فاز ۱۲ پارس‌جنوبی، طراحی، ساخت و نصب سکوی فشارافزایی برای حفظ و نگهداشت تولید و تأسیسات فشارافزایی به همراه متعلقات کامل در پایان اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها