اشک تمساح وزیر انگلیسی برای دموکراسی در ایران

اشک تمساح وزیر انگلیسی برای دموکراسی در ایران
چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 19:27

روزنامه انگلیسی گاردین به مناسبت هفتادمین سالگرد کودتای آمریکا و انگلیس که منجر به سرنگونی دولت ملی محمد مصدق در 28 مرداد 1332 در ایران شد، مصاحبه ای با دیوید اوئن وزیر امور خارجه اسبق انگلستان انجام داد.

العالم کشکول

وی در این مصاحبه بر ضرورت اعتراف کشورش به ایفای نقش در آن کودتا تاکید کرد.

مطالب منتشره در این روزنامه انگلیسی، تازگی ندارد، سیاست آمریکا و انگلستان برای مردم ایران آشکار است زیرا این دو کشور فجایع زیادی علیه مردم ایران و منطقه مرتکب شده اند. اما آنچه که باید در آن تامل کرد، اظهارات اوئن درباره لزوم اذعان انگلستان به ایفای نقش در بازگرداندن مجدد رژیم استبدادی و تحمیل آن به مردم ایران است. اوئن می گوید: "دلایل محکمی برای اذعان انگلستان و آمریکا درخصوص نقش آنها در سرنگونی دموکراسی در ایران در سال 1953 وجود دارد. ما با اذعان به اشتباهات خود در آن زمان و اعتراف به آسیب هایی که به دموکراسی در ایران در آن برهه وارد کردیم، درواقع میخواهیم احتمال به ثمر رساندن اصلاحات در ایران امروز را افزایش دهیم".

کارشناسان معتقدند که اشک تمساح اوئن روباه صفت بر دموکراسی در ایران، فقط تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر تاریخ جنایتکارانه، خونین و استعماری انگلستان علیه مردم جهان به ویژه علیه مردم ایران است.

تجربه تاریخی نشان می دهد انگلستان به آخرین چیزی که فکر می کند دموکراسی و آزادی مردم است. اگر اوئن در موضعش نسبت به دمکراسی صادق است و از نابود شدن آن در ایران ابراز تاسف می کند، پس چرا دولتش هنوز از اکثر رژیم های استبدادی در جهان حمایت می کند؟

چرا وی به خاطر بی عدالتی رژیم های قبیله ای اشک نمی ریزد که اگر حمایت انگلستان نبود، ملتها تحت ظلم این رژیم ها نمی ماندند.

از سوی دیگر هر فرد منصف و بی طرفی می داند که حکومت ایران از حمایت گسترده مردمی برخوردار است و در طول چهار دهه گذشته ایران شاهد ده ها انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شوراهای شهر بوده است.

همچنین تمام شخصیت های سیاسی حتی منصب رهبری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از سوی مردم انتخاب می شود و حتی در طول جنگ تحمیلی هیچ انتخاباتی لغو نشد.

ما به خوبی می دانیم که چرا افرادی مانند اوئن برای دمکراسی در ایران اشک تمساح می ریزند به این دلیل که ایران در مقابل طمع ورزی، سلطه طلبی و فتنه گری آنها در منطقه و ظلم رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین ایستاده است.

اگر آنها نگران شهروندان ایرانی هستند، باعث نمی شدند در جریان اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی، حدود 9 میلیون ایرانی از گرسنگی و بیماری بمیرند و از دیکتاتور ظالمی مانند صدام حمایت نمی کردند و انواع سلاح به ویژه تسلیحات شیمیایی را در اختیار او قرار نمی دادند. اما صدام از نزدیکترین متحدان آنها بود زیرا منافع نامشروع غرب را در منطقه حفظ می کرد.

لذا اگر اوئن تصور می کند که مردم در خواب هستند و نمی دانند که در اطرافشان چه می گذرد، باید به او بگوییم که ملت ها به خوبی از اتفاقات و حوادث اطراف خود آگاه هستند.

پربیننده ترین خبرها