اکواس: زمان مداخله نظامی در نیجر تعیین شده است

شنبه 28 مرداد 1402 - 18:01

اکواس اعلام کرد که اعضایش درباره روز ورود به نیجر برای مداخله نظامی احتمالی در این کشور توافق کرده اند.

العالم – آفريقا

جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس) اعلام کرد که فرماندهان ارتش های کشورهای عضو به مدت دو روز راهکارهای بازگرداندن محمد بازوم، رئیس‌جمهور برکنار شده نیجر به قدرت، را بررسی و بر آمادگی خود برای مداخله نظامی در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک تأکید کردند.

عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت ایکواس در این باره گفت: ما آماده‌ایم هر زمانی که دستور صادر شود، وارد نیجر شویم، روز حمله مشخص شده اما آن را فاش نخواهیم کرد. گزینه نظامی گزینه مطلوب ما نیست، اما در صورت لجاجت شورای نظامی نیجر مجبور به انجام آن هستیم.

در زمانی که تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد، شارل میشل رئیس شورای اروپا در تماس با پائولا تینوبو رئیس‌جمهور نیجریه گفت که اتحادیه اروپا حکومت کودتا را به رسمیت نخواهد شناخت و بازوم رئیس‌جمهور قانونی است.

همزمان رئیس جمهور نیجریه نسبت به عواقب خطرناک وخیم شدن اوضاع جسمانی بازوم هشدار داد.

سران کودتا در نیجر نیز نسبت به دفاع از حاکمیت این کشور در برابر هر نوع مداخله نظامی متعهد شدند.

در این میان کارشناسان معتقدند که مداخله نظامی در نیجر عواقب مصیبت باری برای ملتهای آفریقا به ویژه کشورهای عضو ایکواس خواهد داشت، به همین دلیل باید فرصت بیشتری به دیپلماسی اعطا شود، به ویژه که کشورهای ایکواس در زمینه مداخله نظامی هنوز اختلاف نظر دارند و به همین دلیل این مداخله احتمالا چند هفته یا یک ماه دیگر انجام خواهد شد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه (۴ مرداد ۲۶ ژوئیه) محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه (۶ مرداد ۲۸ ژوئیه)، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

هم‌زمان با وقوع کودتا در نیجر و سرنگونی دولت محمد بازوم، ۱۵ کشور عضو اکوواس ۷ روز به کودتاگران در نیجر فرصت دادند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند، در غیراین‌صورت حمله نظامی علیه شورای نظامی نیجر را آغاز خواهند کرد. با پایان این فرصت یک هفته‌ای، کودتاگران از مردم نیجر خواسته‌اند که برای دفاع از کشور آماده باشند. بنابر گزارش‌ها آموزش نیروهای امنیتی در نیجر آغاز شده و نیروهای نظامی بیشتری در مرزهای نیجر با نیجریه و بنین مستقر شده است.

پربیننده ترین خبرها