تحرکات مشکوک آمریکا در شرق فرات

تحرکات مشکوک آمریکا در شرق فرات
يکشنبه 29 مرداد 1402 - 12:59

پنتاگون تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در مرزهای عراق و سوریه را تکذیب کرد؛ آمریکا پس از تجهیز شبه نظامیان مسلح تحرکاتی را در مرزهای سوریه و عراق آغاز کرده است، این کشور تلاش کرده است مواضع خود و پایگاه نظامی اش در تنف را به دیگر مواضع خود در شرق فرات متصل کند.

العالم - نظرکده

حسن حردان، پژوهشگر سیاسی گفت پنتاگون به دروغ تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در مرزهای سوریه و عراق را تکذیب می‌کند.

حردان با شرکت در برنامه مع‌الحدث شبکه خبری العالم گفت: هدف آمریکا از اشغال شرق فرات و حضور در مرزهای سوریه و عراق، قطع کردن ارتباط بین نیروهای محور مقاومت و کمک به رژیم صهیونیستی است؛ زیرا اساساً حضور اشغالگران آمریکایی در فرات، مشغول نگه داشتن محور مقاومت و دور کردن آن از درگیری مستقیم با رژیم صهیونیستی است.

وی فشار لابی صهیونیستی را علت صرف نظر کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از خروج اشغالگران آمریکایی از سوریه دانست و گفت که ترامپ در آن زمان فهمید که عقب نشینی آمریکایی‌ها از این منطقه باعث تغییر معادلات خواهد شد و محور مقاومت، بیش از پیش عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ خواهد کرد.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند که آمریکا به خوبی متوجه موقعیت دشوار "اسرائیل" در منطقه با توجه به تشدید مقاومت در فلسطین اشغالی و تقویت نیروهای مقاومت در لبنان هست و فهمیده است که ارتباط جناح های مختلف محور مقاومت از طریق مرزهای عراق و سوریه، برای رژیم صهیونیستی خطرناک است و باید قطع شود به همین دلیل اقدام به تقویت حضور نظامیان خود در این منطقه و احیای گروه تروریستی داعش کرد.

هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی هم در همین برنامه گفت که بنا به اعترافات هیلاری کلینتون، آمریکا گروه تروریستی داعش را به وجود آورده است؛ علاوه بر اعترافات کلینتون، ترامپ نیز بعدها، اوباما را به تأسیس این گروه تروریستی متهم کرد.

افقهی تصریح کرد: با بازگشت دموکرات ها به کاخ سفید با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاهد تحرکات گسترده‌ای برای بازتولید گروه تروریستی داعش هستیم؛ البته این بار، این گروه تروریستی به جای عنوان "تأسیس دولت اسلامی در عراق و شام"، با سبک و سیاق دیگری مثل یک گله گرگ دور هم جمع شده اند و برای مشغول نگه داشتن نیروهای سوریه و عراق و محور مقاومت، تحرکاتی را در مناطق مختلف صورت می دهند.

وی مبارزه آمریکا با گروه‌های تروریستی، دروغی بزرگ خواند و خاطرنشان کرد که ده‌ها فیلم موثق وجود دارند که ثابت می کنند زمانی نیروهای الحشد‌الشعبی و ارتش عراق تروریست های داعشی را در محاصره می گرفتند، آمریکا با هواپیما برای آنها سلاح و دارو و غذا می فرستاد. و نیز سرکرده های آن را به منظور آماده سازی برای انجام عملیات تروریستی بین عراق و سوریه جابجا می کرد.

این کارشناس خاطرنشان می کند که نکته مهم، احیای داعش نیست بلکه هراس آمریکا از نتیجه فرمایشات مقام معظم رهبری است که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواسته است نیروهای آمریکایی را هر چه سریعتر از شرق فرات اخراج کنند.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا از این موضوع ترسیده است و همین امر باعث شده است که پایگاه تنف را به مثلث مرزی بین سوریه و عراق و اردن وصل کند.

وی تحرکات آمریکا را خبیثانه خوانده است و حرکتی پیشدستانه علیه مقاومت در عراق و سوریه و اتاق عملیات مشترک روسیه و ایران و محور مقاومت خوانده است.

پربیننده ترین خبرها