محاصره یمن جان بیماران سرطانی را تهدید می کند

يکشنبه 29 مرداد 1402 - 20:02

محدودیت مراکز ارائه خدمات به علت فرسودگی تجهیزات و کمبود دارو به خاطر محاصره تحمیل شده بر یمن، درد و رنج بیماران مبتلا به سرطان را به طور چشمگیری در این کشور افزایش داده است.

العالم - یمن

خبرنگار العالم در صنعا گزارش داد که صدها بیمار سرطانی در یمن به علت خدمات و مراقبت‌های محدود مراکز بهداشتی به دلیل فرسودگی تجهیزات، کمبود داروها و فاصله زیاد میان جلسات درمانی خود درد و رنجشان چند برابر شده است.

عرفات عباس که به بیماری سرطان مواجه است، به خبرنگار العالم گفت که آمد و رفت از حدیده به صنعا پرهزینه است و هزینه های زندگی او را بسیار خسته کرده است.

دکتر مسعود الزریقی، مشاور مرکز ملی سرطان در صنعا خاطرنشان کرد: «در بقیه استان ها خدمات مورد نیاز بیماران انجام نمی شود و کمک رسانی به آنها محدود به شیمی درمانی است.»

گزارش های مقامات ذیربط حاکی از افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به سرطان در سال های اخیر به علت استفاده از بمب های غیرمجاز توسط ائتلاف متجاوز در سال های جنگ است.

سخنگوی رسمی وزارت بهداشت یمن، دکتر. انیس الاصبحی در این زمینه گفت: «امروز موارد سرطان در اثر استفاده از سلاح‌های ممنوعه به‌طور چشمگیری در حال افزایش است، ورود برخی از لوازم پزشکی از جمله رادیوتراپی، ید رادیواکتیو و برخی داروهای دیگر، ممنوع است.»

هزاران بیمار سرطانی در مناطق مختلف یمن علاوه بر درد و رنج بیماری، از دردسر جستجوی داروهای لازم، ضعف خدمات رسانی مراکز تخصصی نیز اذیت می شوند و به علت اعمال محدودیت برای فرودگاه نمی توانند برای درمان به خارج از کشور بروند و با خطر مرگ حتمی مواجه هستند.

پربیننده ترین خبرها