روایت لاوروف از ناکامی غرب در حفظ سلطه دلار

روایت لاوروف از ناکامی غرب در حفظ سلطه دلار
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 16:24

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اقدام روسیه و برخی از کشورها در جهت کاهش وابستگی به دلار نوشت که تلاش غرب برای حفظ سلطه خود نتیجه عکس داده است.

العالم - اروپا

خبرگزاری تاس امروز نوشت که سرگئی لاوروف در مقاله ای که در نشریه "اوبونتو" آفریقای جنوبی منتشر شد، اعلام کرد که روسیه و تعدادی از کشورها در حال کاهش وابستگی به دلار بوده و به تسویه حساب با ارزهای ملی و استفاده از نظام های پرداخت جایگزین روی آورده اند.

به نوشته لاوروف، تلاش های غرب برای حفظ سلطه خود و معکوس ساختن این روند "نتیجه عکس داده" و "جامعه جهانی از فشار و باج خواهی نخبگان غربی و رفتارهای نژادپرستانه و استعمارگرانه آنها خسته شده است. "

وی افزود: ما شاهد ظهور یک نظم جهانی چند قطبی عادلانه تر بوده و در اوراسیا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین کانون های جدید رشد اقتصادی و تصمیم گیری جهانی در موضوع های مهم سیاسی پیگیر منافع خود بوده، اهمیت فراوانی را به حاکمیت ملی داده و در نتیجه در حوزه های گوناگون موفق می شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خواهان آن شد که ضمن اصلاح ساختار شورای امنیت، از منافع مشروع کشورهای در حال توسعه و از جمله آفریقا در شورای امنیت سازمان ملل صیانت شود.

در این مقاله آمده است: روسیه از تقویت موضع قاره آفریقا در نظم جهانی چند قطبی حمایت کرده و از خواسته آنان برای ایفای نقش مهمتر در حل و فصل مشکلات اساسی زمانه حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا،‌ پانزدهمین نشست سه‌ روزه سران کشورهای عضو بریکس روز سه ‌شنبه (۲۲ اوت، ۳۱ مرداد) در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی آغاز می‌شود.

۲۳ کشور به طور رسمی علاقه خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده‌ و در مجموع ۴۰ کشور به دنبال عضویت در آن هستند.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، میزبان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، خواهد بود و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز به صورت مجازی در آن شرکت خواهد کرد.

این گروه که حدود یک‌چهارم از ثروت جهان را در اختیار دارند، در سال ۲۰۰۱ میلادی با نام «بریک» شروع به کار کردند که سرواژه نام‌های انگلیسی چهار اقتصاد در حال رشد یعنی برزیل، روسیه، هند و چین است.

آفریقای جنوبی، که میزبان نشست سران بریکس است، به طور رسمی در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی به عضویت این گروه درآمد و تاکنون تنها کشوری به شمار می‌رود که به این بلوک اضافه شده است.

پربیننده ترین خبرها