باقری: سیاست خارجی مسئله ملی است

باقری: سیاست خارجی مسئله ملی است
پنج‌شنبه 2 شهريور 1402 - 21:51

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت که در عرصه سیاسی مهم ترین ویژگی دولت اولویت داشتن سیاست همسایگی است.

العالم - ایران

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه صف اول در باره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: در عرصه سیاسی مهم ترین ویژگی دولت اولویت داشتن سیاست همسایگی است که به نظرم سیاست همسایگی نقطه شروع و پرش سیاست خارجی دولت است.

وی افزود: در عرصه اقتصادی مهم ترین موضوع در عرصه سیاست خارجی ما نقد کردن و فعال کردن ظرفیت های بلا استفاده است. مهم ترینش موضوع گذرگاه‌های بین المللی چه شمال به جنوب و شرق به غرب که مطرح است. این باعث توسعه هم در مبادی ورودی بندر چابهار و هم عرصه های جاده‌ای و ریلی کشور خواهد شد.

باقری با اشاره به عرصه بین المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم ادامه داد: به نظر من مهم ترین آن اهتمام دولت برای جای‌یابی بهینه ایران در سازوکارهای بین المللی برای نقش افرینی موثرتر ایران به عنوان یک بازیگر فعال در مناسبات و موضوعات بین المللی است.

وی در خصوص سیاست همسایگی دولت گفت: به نظرم نقطه شروع سیاست همسایگی دولت دو مولفه اصلی است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های گذشته است که ایشان تاکید کردند. این نقطه شروع سیاسی است و یک نقطه هم اقتصادی است. در عرصه سیاسی تاکید رهبر انقلاب بر این بود که باید منطقه را به گونه ای سامان دهیم که نیروهای بیگانه حضور نداشته باشند و منطقه برای اهالی منطقه باشد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: در عرصه اقتصادی هم تاکید ایشان در سیاست های اقتصاد مقاومتی، موضوع اقتصاد درون‌زا و برونگر است. این دو عرصه زیرساخت سیاست همسایگی را شکل می‌دهد. اما سیاست همسایگی خود سه بعد دارد. اول، بعد سیاسی که دولت از ابتدا بر بعد سیاسی اهتمام ویژه ای داشت و آن وضوع اهتمام سیاسی میان رهبران و نیز دستگاه های مسئول در ایران در کشورهای همسایه است.

باقری توضیح داد: در عرصه امنیتی که دومین مولفه سیاست همسایگی است، باور دولت این است که امنیت درون زا می تواند پایداری امنیت را تضمین کند. لذا عدم اتکا به بیگانگان و تعامل هم افزا میان کشورهای منطقه شرایطی را پدید می‌آورد که این شرایط هم امنیت آفرین است و هم پایدار.

معاون امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: اگر بیگانگان در منطقه دخالت کنند به دلیل اینکه امنیت ایجاد شده در راستای منافع آن‌هاست، این امنیت پایدار نخواهد بود. اما وقتی دولت های منطقه خودشان در تعاملی که دارند بتوانند سازوکارهای امنیتی را تعریف کنند، نهایت این امنیت پایدار خواهند ماند.

باقری ادامه داد: سومین موضوع بحث اقتصاد است. امنیتی پایدار خواهند ماند که در گرو تعاملات درهم تنیده اقتصاد کشورهای منطقه باشد. یعنی کشورهای منطقه بجای اینکه به بیرون اتکای اقتصادی داشته باشند، باهم این هم افزایی را داشته باشند و خود به خود این تضمین کننده پایداری امنیت خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه در خصوص ویژگی مهم سیاست همسایگی دولت سیزدهم گفت: چه در عرصه سیاسی، امنیتی و اقتصادی یک بازی برد برد برای همه کشورهای منطقه تعریف می‌شود. همین بازی برد برد است که می تواند سیاست همسایگی را پایدار کند. امروز ما می بینیم که به یک ثبات پایدار در مناسبات ایران با کشورهای منطقه دست پیدا کردیم. روندی که در سال گذشته در توافق پکن طی شد، اگر یک روند عادی بود شاید چند سال طول می‌کشید. اما اراده متقابلی که کشورها داشتند یک عقلانیت جمعی را در منطقه حاکم کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها