سناریوهای سقوط هواپیمای پریگوژین : بمب دست ساز، خلبان یا هدیه بمب گذاری شده!

سناریوهای سقوط هواپیمای پریگوژین : بمب دست ساز، خلبان یا هدیه بمب گذاری شده!
جمعه 3 شهريور 1402 - 18:31

با سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین رهبر گروه "واگنر" و اعلام کشته شدن وی به همراه معاونش وهشت نفر دیگر از سرنشینان هواپیمای حادثه دیده وی، آخرین فصل از داستان پرمحتوای رهبر مزدوران «واگنر» نوشته شد ؛ داستانی که مراحلی پرنوسان را طی کرد که از دوستی با آقای کرملین شروع شد و لقب «آشپز پوتین» را یدک کشید و با «خیانت» وشورش علیه او به پایان رسید.

العالم - درگوشی

ابهام در اوضاع و پیچیدگی در محافل سیاسی و امنیتی روسیه، چیز زیادی از اتفاقات رخ داده را فاش نمی کند.اطلاعات اولیه حاکی از آن است که این هواپیما از سن پترزبورگ به آسمان برخاسته و به سمت مسکو حرکت کرده و پس از طی مسافت صد ۱۸۰ کیلومتر از صفحه رادار ناپدید شد، و تنها پس از یک ساعت تصاویری از لاشه هواپیما منتشر شد، بدون اینکه دلیلی برای سقوط آن اعلام شود.

برخی شاهدان گفته اند که قبل از سقوط هواپیما، صدای انفجاری در آسمان شنیده‌اند که این مساله زمینه را برای گمانه‌زنی ها درباره علت این انفجار فراهم کرده است.

گزارش ها و تحلیل های درز یافته از جاسازی ماده منفجره در داخل هواپیمای پریگوژین حکایت دارد و انگشت های اتهام به سمت خلبان شخصی وی نشانه رفته است. تحقیقات همچنان ادامه دارد و شاید یکی از دلایل آن خیانت دوست و هدیه ای مجلل بوده باشد.

رسانه های روسی از سناریوی جدید و هیجان انگیز دیگری درباره کشته شدن بنیانگذار گروه واگنر و همراهانش سخن می کنند و براین باورند که شواهدی دردست است که ناشن می دهد که دردقایق پایانی ،‌ هدیه ای خاص به شکل جعبه ای از شراب گران قیمت درداخل هواپیما بارگیری می شود و احتمال می رود که این جعبه حاوی بمب بوده باشد. رسانه های روسی همچنین گزارش دادند که قبل از بارگیری جعبه، هواپیما به دقت بررسی شده بود و از سگ های آموزش دیده برای جستجو و تفحص داخل هواپیما استفاده شده بود.

درهمین ارتباط ، برخی گزارش های روسیه پیشتر از جاسازی یک بمب در داخل هواپیمای پریگوژین خبر داده بودند که نشان می دهد اولین مظنون سقوط هواپیمای پریگوژین خلبان شخصی وی بوده است، زیرا وی آخرین فردی است که هواپیما را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش ها ،‌ جسد پریگوژین در دفتر پزشکی قانونی درکنترل و احاطه نیروهای امنیتی در سردخانه است. به موجب این گزارش ها ، کمیته تحقیقات روسیه در حال بررسی همه سناریوها از جمله انفجار هواپیما از داخل است.

این منابع تاکید کردند: ‌نیروهای امنیتی روسیه منطقه سقوط هواپیمای پریگوژین را بسته اند و لاشه هواپیمای پریگوژین تا شعاع بیش از دو کیلومتری پخش شده است.

انگشتان اتهام به بیش از یک جهت نشانه رفته، در حالی که محافل روسی اوکراین را به سرنگونی هواپیما متهم می کنند، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با تکذیب دست داشتن کشورش در کشته شدن پریگوژین، تلویحاً مسکو و پوتین رئیس جمهور این کشور را به دست داشتن در این قضیه متهم کرد و به این گفته اکتفا کرد که «اولا و پیش از هر چیزی ، ما هیچ ارتباطی به این موضوع نداریم . همه می دانند که چه کسی با آن ارتباط دارد.

این درحالیست که غرب و آمریکا هم مواضعی مختصر و هم سو با موضع اوکراین اتخاذ کردند و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درپاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: "من نمی دانم واقعا چه اتفاقی افتاده است، اما تعجب نمی کنم. امور زیادی در روسیه نیست که پوتین در آن دست نداشته باشد.

در این حال، «اولیویه وران» سخنگوی دولت فرانسه نیز گفت : شک و تردیدهای منطقی درباره شرایط سقوط هواپیما وجود دارد.

این درحالیست که وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد : مرگ پریگوژین تأثیری عمیق برگروه واگنر داشته و ثبات این گروه را متزلزل خواهد کرد. وی افزود : پریگوژین دارای صفاتی است که هرجانشینی به جای او برای ریاست واگنر، سخت بتواند این خصوصیات را داشته باشد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز (جمعه) در مسکو، اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را – مبنی بر دست داشتن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سقوط هواپیمای رهبر واگنر – را غیرقابل قبول توصیف کرد.

درحالی که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین بنیانگذار گروه "واگنر" گفت که باید برحقایق تکیه کرد، نه آنچه رسانه های غربی می گویند.

لاوروف در یک برنامه تلویزیونی گفت: "من اطلاعات آنها را دنبال نمی کنم و برایم توضیح دادن دراین باره بسیار دشوار است. تحقیقات بلافاصله شروع و پرونده ای باز شد، بازرسان در حال کارهستند. پیشنهاد می‌کنم روی واقعیت‌ها تمرکز کنید، نه برآنچه رسانه‌های غربی می‌گویند.

این درحالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از تایید رسمی مرگ بنیانگذار واگنر، به خانواده پریگوژین وهمراهان وی تسلیت گفت.

پوتین دردیدار با دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک طرفدار روسیه ، کمک بزرگ گروه واگنر در "جنگ علیه نازیسم در اوکراین" را ستایش کرد و گفت که روسیه هرگز این کمک را فراموش نخواهد کرد.

پوتین گفت : پریگوژین - چهارشنبه گذشته - از آفریقا به کشور بازگشت و قبل از سقوط هواپیمای خود جلساتی مهم را در مسکو با مقامات روس برگزار کرد.

در بحبوحه ابهامات درباره سقوط هواپیما، صفحه شخصی تلگرام واگنر، خائنان روسیه را عامل کشتن پریگوژین دانست.

یک کانال تلگرامی مرتبط با واگنر نیز با اعلام مرگ پریگوژین ، افزود : واگنر به دست افرادی کشته شد که از آنان به عنوان "خائنان به روسیه" یاد می شود.

برخی کارشناسان پس از مرگ پریگوژین، احتمال دادند آشفتگی داخلی بیشتری در روسیه رخ خواهد داد که ممکن است بر نیروهای واگنر و روند نبردهای اوکراین تأثیر بگذارد، به گونه ای که برخی ناظران معتقدند سه احتمال درباره واگنر وجود دارد: انحلال گروه، ملی شدن آن از سوی روسیه یا تعیین یک رهبر جدید برای آن.

به عقیده برخی ها، دو گزینه آخر موجب حفظ دستاوردهای واگنر در آفریقا و اوکراین خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها