در کمتر از یک سال؛

کارشناسان سازمان ملل: داعش قلمرو تحت کنترل خود را در مالی دو برابر کرده است

کارشناسان سازمان ملل: داعش  قلمرو تحت کنترل خود را در مالی دو برابر کرده است
شنبه 4 شهريور 1402 - 13:18

سال ۲۰۱۲، یک کودتای نظامی در مالی رخ داد که زمینه را برای افزایش قدرت و نفوذ گروه تروریستی داعش در این کشور فراهم کرد.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کردند تروریست‌های گروه داعش در کمتر از یک سال، قلمرو تحت کنترل خود را در مالی تقریباً دو برابر کرده اند و رقبای آنها در القاعده نیز از بن‌بست و ضعف گروه‌های مسلحی که توافقنامه صلح ۲۰۱۵ را امضا کردند، بهره می‌برند.
آنها گفتند توقف اجرای توافق صلح و حملات مستمر به جوامع، به گروه تروریستی داعش و وابستگان القاعده فرصتی برای «بازسازی سناریوی ۲۰۱۲» داده است.
در ماه مارس سال ۲۰۱۲، یک کودتای نظامی در مالی رخ داد و تروریست‌ها در شمال، دو ماه بعد از تشکیل دولتی خودخوانده بر مبنای اصول گروه داعش خبر دادند. آنها پس از یک عملیات نظامی به رهبری فرانسه از شمال کشور گریختند اما در سال ۲۰۱۵ به مرکز پرجمعیت‌ترِ مالی نقل مکان کردند و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
هیئت کارشناسان سازمان ملل در این گزارش افزودند: بن‌بست در اجرای توافق - به ویژه خلع سلاح و ادغام مجدد جنگجویان در جامعه - به گروه نصرت‌الاسلام و المسلمین وابسته به القاعده قدرت می‌بخشد تا برای به دست آوردن نفوذ و رهبری در شمال مالی رقابت کند. به گفته کارشناسان، خشونت و حملات مستمر که عمدتاً توسط تروریست‌های داعش در منطقه صحرای بزرگ مالی انجام می‌شود، امضاکنندگان توافقنامه صلح را برای «تأمین امنیت جوامع هدفِ افراط‌گرایان، ضعیف و غیرقابل اعتماد» جلوه می‌دهد.
در ماه ژوئن، حکومت مالی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و ۱۵ هزار نیروی بین‌المللی آن دستور داد پس از یک دهه تلاش برای متوقف کردن شورش تروریست‌ها، آن کشور را ترک کنند. شورای امنیت مأموریت این گروه را در ۳۰ ژوئن خاتمه داد.

پربیننده ترین خبرها