در گفتگو با العالم؛

کارشناس عرب: سفر وزیر خارجه ترکیه به عراق، دستاوردی برای آنکارا نداشت

کارشناس عرب: سفر وزیر خارجه ترکیه به عراق، دستاوردی برای آنکارا نداشت
شنبه 4 شهريور 1402 - 14:37

کارشناس عرب مسائل ترکیه گفت: وزیر امور خارجه ترکیه در سفر خود به عراق نتوانست گشایشی در موضوعات مورد بحث دو کشور ایجاد کند.

العالم – ترکیه

«حسن سویدان» در گفتگو با برنامه «مع الحدث» شبکه خبری العالم اظهار داشت: «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به عراق برخی از موضوعات را مطرح کرد که سرفصل های اصلی آن موضوع حزب کارگران کردستان، بحران آب در عراق و موضوع از سرگیری صادرات نفت عراق به ترکیه و نیز مساله جاده ابریشم عراق بود که بندر بصره را به فاو و به مرزهای ترکیه و از آن جا به اروپا متصل می کند.

وی تصریح کرد: گفتگوها دراین سه زمینه شکست خورده است و هیچ گشایشی دراین موضوعات حاصل نشده است.

این کارشناس امور ترکیه گفت: هاکان فیدان شخصیتی اطلاعاتی و از تجربه زیادی در منطقه برخوردار است و اردوغان به این شخص اعتماد کرده تا بتواند گشایشی در ارتباط با موضوعات مورد بحث و مذاکره بین دو کشور ایجاد کند ولی با این وجود نتوانست موفق شود.

این درحالیست که بغداد بارها به حملات هوایی ترکیه به شمال عراق اعتراض و اعلام کرده که این حملات، حاکمیت عراق را نقض می کند ازسوی دیگر فیدان فعالیت های حزب کارگران کردستان را به منزله چالشی برای حاکمیت عراق دانسته و از بغداد خواسته است که حزب کارگران کردستان را رسما به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

موضوع آب و سدهای احداث شده بر روی رودهای دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می گیرند و وارد عراق می شوند، نیز موضوع حساسی میان این دو کشور همسایه است.

دولت عراق نسبت به کاهش آب این رودخانه ها معترض است و ترکیه را به کاهش میزان آب به علت احداث سدها برروی این رودخانه ها متهم کرده است.

پربیننده ترین خبرها