نماینده لبنانی: اجازه اجرای توطئه اسرائیل درباره ماموریت یونیفل را نمی‌دهیم

نماینده لبنانی: اجازه اجرای توطئه اسرائیل درباره ماموریت یونیفل را نمی‌دهیم
شنبه 4 شهريور 1402 - 20:00

نماینده پارلمان لبنان گفت: خطر تلاش های تل آویو درباره شیوه عمل نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان "یونیفل" را درک می کنیم و اجازه اجرای نقشه های رژیم صهیونیستی را نمی دهیم.

العالم - لبنان

به گزارش رسانه های لبنانی، «قاسم هاشم» روز شنبه افزود: اسرائیل در پشت پرده تلاش ها برای تغییر شیوه فعالیت نیروهای بین المللی حافظ صلح در لبنان قرارداد.

وی اضافه کرد: لبنان از مدتها پیش به دنبال تمدید ماموریت نیروهای یونیفل است ولی مشکل کنونی مربوط به بند متعلق به همکاری و هماهنگی این نیروها با ارتش لبنان است.

هاشم گفت: موضوع جدید، تلاش های اسرائیل برای تغییر چارچوب فعالیت نیروهای یونیفل است به همین خاطر تلاش ها برای تغییر نکردن شیوه فعالیت نیروهای بین المللی درحال انجام است.

وی از دولت لبنان خواست که بر شیوه کنونی فعالیت نیروهای حافظ صلح یعنی هماهنگی با ارتش لبنان تاکید کند.

این نماینده پارلمان لبنان اظهار داشت: لبنان به همه بندهای قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند است ولی اسرائیل نه تنها از پایبندی به آن خودداری می کند بلکه به تجاوزهای خصمانه خود و اشغال بخش دوم روستای الغجر ادامه می دهد و تلاش می کند با تجاوز جدید به مزارع شبعا و بلندی های کفرشوبا، زمین های لبنان را وجب به وجب اشغال کند.

هاشم افزود: لبنان اجازه عملی شدن توطئه های اسرائیل را نمی دهد و خواستار تمدید ماموریت نیروهای یونیفل است و از سوی دیگر از جامعه جهانی می خواهد که رژیم صهیونیستی را وادار به خروج از خاک لبنان کند.

وی گفت: روزهای آینده بسیار حساس است و دولت لبنان و وزارت خارجه باید، برای تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح بدون تغییر در شیوه فعالیت آن ها براساس قطعنامه ۱۷۰۱، برنامه هایی را که در سازمان ملل متحد در این باره در جریان است، پیگیری کنند.

وزیر خارجه لبنان جمعه شب اعلام کرد که کشورش با پیش‌نویس قطعنامه مربوط به ماموریت نیروهای حافظ صلح بین الملل موسوم به یونیفل مخالف است.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان پس از بررسی پیش نویس قطعنامه ارائه شده در شورای امنیت در رابطه با تمدید ماموریت یونیفل، به صراحت مخالفت کشورش با فرمول فعلی را بیان کرد زیرا به ضرورت و اهمیت هماهنگی عملیات یونیفل با ارتش این کشور، همانطور که در توافقنامه موسوم به SOFA تصریح شده، اشاره نشده است.

وی همچنین یادآور شد که تمدید سالانه ماموریت نیروهای بین المللی در جنوب لبنان به درخواست دولت لبنان صورت می‌گیرد.

بوحبیب همچنین مخالفت لبنان را با انتقال ماموریت یونیفل از ذیل فصل ششم منشور سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ که خواستار حل مناقشه از طریق راه‌های صلح‌آمیز است، به فصل هفتم این منشور اعلام کرد.

پیش تر روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی از تلاش و دشواری‌های تیم دیپلماتیک لبنان برای جلوگیری از مخدوش شدن بیش از پیش استقلال نیروهای یونیفل در اثر فشار لابی واشنگتن و تل آویو در شورای امنیت برای تعدیل ماموریت این نیروها خبر داده بود.

به گزارش ایرنا، در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی، به موجب قطعنامه ۱۷۰۱ تعداد نیروهای یونیفل افزایش یافت. در حالی که پیش از جنگ چیزی حدود ۲ هزار نظامی در زمره نیروهای یونیفل در لبنان حضور داشتند، پس از صدور این قطعنامه، تعدادشان پس از جنگ به بیش از ۱۵ هزار نفر رسید.

بر اساس گزارش‌ها، در زمستان سال ۲۰۱۶ میلادی شمار این نیروها ۱۰ هزار و ۵۲۱ نظامی، ۲۵۷ کارمند و ۵۹۱ کارمند غیرنظامی محلی بود.

پربیننده ترین خبرها