خاجی: مسئله میدان آرش از طریق مسالمت‌آمیز قابل حل است

خاجی: مسئله میدان آرش از طریق مسالمت‌آمیز قابل حل است
يکشنبه 5 شهريور 1402 - 20:59

مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مسئله میدان آرش از طریق مسالمت‌آمیز قابل حل است، درباره یمن نیز تأکید کرد که همه نیروهای خارجی باید خاک این کشور را ترک کنند.

العالم - ایران

علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی امروز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه المسیره به مسائل مرزی ایران و تحولات یمن پرداخت.

خاجی در این گفت‌وگو تأکید کرد: مرزهای ما با عربستان مشخص است و هیچ اختلافی با آنان در این زمینه نداریم. تعیین مرز بین ایران، عربستان و کویت همیشه مطرح بوده است و این مسئله، پیچیده نیست، بلکه با حسن نیت، قابل حل است.

خاجی روابط تهران و کویت را خوب توصیف کرد و گفت: از طریق همکاری با دوستان کویتی می‌توانیم مسئله میدان آرش را حل کنیم. این قضیه را می‌توان از طریق مسالمت‌آمیز حل کرد. مذاکرات فنی با کویتیها در سالهای گذشته و هم اکنون داشته‌ایم. ما هیچ چشم طمعی به خاک کویت نداریم و کویت نیز همینطور.

وی تأکید کرد که تهران نسبت به حل این مسئله بسیار خوش‌بین است؛ هر چند برخی از رسانه‌ها به دنبال فضاسازیهای منفی هستند تا بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد کنند.

خاجی در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات یمن و عربستان به زودی از سر گرفته شود تا این وضعیت ناپایدار به پایان برسد و گفت: ما مخالف مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی یمن هستیم. ما در جمهوری اسلامی ایران، به هر تصمیمی که ملت یمن بگیرد، احترام می‌گذاریم. حضور نیروهای خارجی هم، کمکی به ملت یمن نخواهد کرد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز با «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به صورت ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو آخرین وضعیت میدانی، سیاسی و انسانی یمن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دو طرف با اشاره به لزوم حل و فصل بحران یمن از طریق گفت‌وگوهای سیاسی، نسبت به از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی انصارالله با مقامات سعودی ابراز خرسندی و اظهار امیدواری کردند که این مذاکرات منجر به توافقات لازم برای حل مسائل انسانی و برقراری آتش بس دائم در یمن شود.

خاجی در این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت اسفبار انسانی در یمن، خواستار تحرکات بیشتر جامعه بین‌المللی و سازمان ملل برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و دارویی به مردم یمن شد.

وی با بیان اینکه حضور نیروهای خارجی فقط باعث قتل، نابودی و ترور در یمن می‌شود، خاطر نشان کرد: باید فورا نیروهای نظامی خارجی از یمن خارج شوند. ما اعتقاد داریم که هر کس به دنبال تجزیه یمن است، باید دستش از این کشور قطع شود. یمن واحد و یکپارچه به سود همه ملت این کشور است.

مشاور حسین امیرعبداللهیان در پایان خاطر نشان کرد: هیچ کشوری نباید در امور داخلی یمن مداخله کند، بلکه باید ملت یمن، سرنوشت خود را تعیین کنند. ما هم آماده هستیم که به مذاکرات صلح و حل مشکلات انسانی در یمن کمک کنیم.

پربیننده ترین خبرها