عادل عبدالمهدی: الحشد الشعبی ستون امنیت عراق است

عادل عبدالمهدی: الحشد الشعبی ستون امنیت عراق است
دوشنبه 6 شهريور 1402 - 05:56

عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل اسبق نیروهای مسلح عراق سازمان الحشد الشعبی را ستون امنیت این کشور دانست و گفت: نبود نقش این نیرو به معنای فروپاشی نظام امنیتی عراق است.

العالم-عراق

عبدالمهدی نسبت به هرگونه تلاش برای تضعیف قدرت الحشد الشعبی و کاهش حضور آن به عنوان یک نیروی مهم در عراق هشدار داد و افزود: نبود الحشد الشعبی به معنای فروپاشی سیستم امنیتی کشور است.

وی در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه، گفت: اگر الحشد الشعبی نبود، داعش، تروریسم و هرج و مرج در همه جای کشور از جمله پایتخت باز می‌گشت.

فرمانده سابق نیروهای مسلح عراق ادامه داد: کشور با وجود ۱۷ هزار نیروی رزمی خارجی سخت ترین شرایط آشفته و تروریستی خود را پشت سر می‌گذاشت و تیم‌های نظامی قادر به محافظت از نینوا که به دست چند صد داعشی سقوط کرد، نبودند و نتوانستند به امنیت دست یابند مگر زمانی که الحشد الشعبی به میدان آمد و وارد معادله امنیت ملی شد و برای رسیدن به یک پیروزی قاطع بین این نیرو و سایر رسته‌های نیروهای مسلح همکاری و هماهنگی بوجود آمد و امنیت و ثبات در سراسر کشور حاصل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کانون‌هایی وجود دارند که در صورت نبود الحشد الشعبی می‌توانند گسترش یابند اما با حضور این سازمان مردمی محو و کوچک می‌شوند، اظهار کرد: در اینجا ما نمی‌خواهیم نقش دیگر نیروهای مسلح و جانفشانی‌های آنها و نقش دوستان و حمایت‌های بین‌المللی را دست کم بگیریم اما وجود الحشد الشعبی و سهولت مشارکت توده‌های مردم با این نیرو امنیت کامل را به ما اعطا می‌کند و نبود این سازمان مردمی، ما را به فروپاشی سوق می‌دهد و دوباره ما را به دوران بد گذشته باز می‌گرداند.

عبدالمهدی استناد به برخی اشتباهات و انحرافات که گاها در نیروهای مسلح یا سایر نیروها اتفاق می‌افتد و برجسته کردن این اشتباهات را تنها بخشی از کارزار دشمن برای شیطانی جلوه دادن یکی از مهمترین ارکان امنیت کشور دانست و افزود: امروزه در سایه تلاش‌های نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی، همه از امنیت و اطمینان معقولی برخوردارند.

وی گفت: اذعان به فعال بودن الحشد الشعبی فقط شامل مردم و احزابی که آن را دوست دارند نمی‌شود بلکه سایر احزاب عراقی و قدرت‌های خارجی فعال بودن الحشد الشعبی را تائید می‌کنند.

نخست وزیر اسبق عراق افزود: ما باید به خاطر بیاوریم که در فوریه ۲۰۱۵ چند ماه پس از سقوط موصل، رمادی نیز سقوط کرد و نیروهای نظامی به حبانیه فرار کردند و انبوهی از سلاح‌ها و تجهیزات خود را بر جای گذاشتند و نیروهای ائتلاف بین المللی از جمله نیروهای چند ملیتی آن زمان ناتوان بودند و این به خاطر آن بود که ما نیروهای مردمی که بتواند این شکاف را پر کند، نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه تروریست‌ها و تشکیلات آنها نیروهای نامنظم هستند و برای مقابله با آنها می‌توان از نیروهای سنتی هوایی یا زمینی استفاده کرد، گفت: باید نیروهای مردمی «انقلابی» که غربی‌ها آنها را میلیشاویه ( شورشی‌های شبه نظامی) عنوان می‌کنند وجود داشته باشند که نیروهای تروریست را از محیط عمومی مردم دور کنند.

عبدالمهدی تصریح کرد: نیروهایی مانند الحشد الشعبی عنصر غافلگیری و عنصر معنوی مردمی یا جهادی را وارد صفوف نیروهای رزمی می‌کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها