خلع سلاح تروریست ها درعراق؛ ایران درباره امنیت ملی با کسی تعارف ندارد 

خلع سلاح تروریست ها درعراق؛ ایران درباره امنیت ملی با کسی تعارف ندارد 
دوشنبه 6 شهريور 1402 - 19:13

خبر: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت عراق متعهد شده است تا ۲۸ شهریور جاری براساس تفاهم و توافق صورت گرفته با تهران، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و علاوه بر این، اینها را از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند، خالی و این پادگان‌ها را تعطیل کنند و آنها را براساس توافق به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته، منتقل کنند.

تحلیل:

- بدون شک حضور گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان واقع در شمال عراق اگرچه امنیت و ثبات ایران را هدف قرار می‌دهد، اما از سوی دشمنان برای آسیب رساندن به روابط تاریخی و متمایز ملت‌های ایران و عراق استفاده می‌شود.

ـ حضور این گروه ها در واقع امتداد حضور نیروهای آمریکایی در منطقه است چرا که از سوی آمریکا و دشمنان ملت های ایران و عراق حمایت و برای اجرای اهداف آمریکا و در راس آن ایجاد نزاع بین کشورها، مشغول کردن آنها و تضعیف ارتش آنها به نفع رژیم صهیونیستی تلاش می کنند.

- اصرار ایران بر خلع سلاح گروه های مسلح حداکثر تا 19 سپتامبر و اصرار بر عدم تمدید این مهلت، در وهله اول به نفع عراق و هم چنین به نفع ایران است، هدف از حوادث منطقه از دو دهه پیش به ویژه حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه و حضور گروه های تروریستی و تکفیری در سوریه، عراق و سایر مناطق تلاشی برای بی ثبات نشان دادن منطقه و نیاز به حضور نیروهای آمریکایی برای برقراری امنیت است.

-دولت عراق از آنچه در شمال این کشور می گذرد، آگاه بوده و هست و مفاد قرارداد با ایران را به اطلاع مقامات کردستان عراق رسانده است. زیرا روابط ایران و عراق کاملاً دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری و احترام متقابل است. این روابط نباید به دلیل حضور نیروهای تروریستی در اقلیم کردستان عراق در معرض هیچ آسیبی قرار گیرد، ایران نمی تواند دست بسته بماند و ببیند چگونه دشمنانش از این تروریست ها برای تهدید امنیت خود و آسیب رساندن به شهروندانش سوء استفاده می کنند. ایران در زمینه امنیت ملی خود هرگز با کسی تعارف نداشته و نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها