فیصل المقداد: آمریکایی‌ها به دولت لجام گسیخته تبدیل شده‌اند/ خرسندی دمشق از بهبود روابط ایران و عربستان

فیصل المقداد: آمریکایی‌ها به دولت لجام گسیخته تبدیل شده‌اند/ خرسندی دمشق از بهبود روابط ایران و عربستان
چهارشنبه 8 شهريور 1402 - 22:05

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دولت لجام گسیخته تبدیل شده‌اند، گفت: از بهبود روابط بین ایران و عربستان خرسندیم و از توسعه هر چه بیشتر این روابط حمایت می‌کنیم.

العالم - سوریه

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه امشب (چهارشنبه) هشتم شهریور ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دمشق در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی برای حضور در دمشق اظهار داشت: در خلال گفت‌وگوهای امروز در یک ساعت و نیم موضوعات مختلفی را بررسی کردیم از جمله روابط رو به رشد ایران و سوریه و در خصوص آثار بسیار مثبت سفر رئیسی به دمشق گفت‌وگو کردیم و همین طور در خصوص پیگیری نتایج نشست اخیر کمیته مشترک ایران و سوریه و آنچه بین روسای جمهور دو کشور مورد توافق قرار گرفت، صحبت کردیم.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: درباره چالش‌های مشترکی که دو کشور با آن روبرو هستند گفت‌وگو کردیم. شاهدیم سیاست‌های خصمانه غربی‌ها علیه ایران و سوریه ادامه دارد و به ویژه آمریکا از ابزارهای قدیمی و جدید برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده می‌کنند از جمله سرمایه گذاری در تروریسم و این حقیقتی است که برای همه کشورها و ملت‌های منطقه آشکار شده است.

المقداد بیان کرد: ایستادگی دو ملت در مواجهه با چالش‌ها و توطئه‌های غربی‌ها یک ایستادگی قهرمانانه است و بازتاب دهنده حمایت‌ مردم دو کشور از رهبران دو کشور و سیاست‌های شجاعانه‌ای است که دو کشور در پیش گرفته‌اند. ایران و سوریه ایستادگی مشترکی علیه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای حمایت از تروریست‌ها در منطقه داشتند همینطور در تلاش‌های غربی‌ها برای حمایت از داعش و جبهه النصره و دیگر گرو‌ه‌های تروریستی ایستادند و این ایستادگی مشترک تحقق‌گر پیروزی برای ماست.

وی گفت: درباره مسأله فلسطین و جولان اشغالی سوریه گفت‌وگو کردیم و بر اهمیت ادامه ایستادگی ملت فلسطین و مردم سوریه در جولان اشغال شده تأکید شد و اینکه پیروزی و آزادی سرزمین‌های اشغال شده عربی به دست رژیم صهیونیستی حتمی خواهد بود و مردم این سرزمین‌ها خواهند توانست علیه اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی پیروز شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه اضافه کرد: درباره نشست اخیر بریکس در آفریقای جنوبی صحبت کردیم که نقطه عطف مهمی در تحولات بین‌المللی بود. به ایران، مصر، امارات و عربستان برای عضویت در این سازمان تبریک می‌گوییم. این تحولی است که تغییرات شگرفی را در بعد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در جهان رقم می‌زند.

* چه زمانی شاهد تحرکات و نیروهای آمریکایی در منطقه نبودیم؟

فیصل المقداد در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات نیروهای آمریکایی با هدف بستن مرز بین سوریه و عراق اظهار داشت: باید بپرسم در چه زمانی شاهد تحرکات و نیروهای آمریکایی در منطقه نبودیم؟ سال‌ها پیش در لبنان حضور داشتند، اما نهایتا خارج شدند. در عراق بودند و خارج شدند و دوباره بازگشتند.

وی ادامه داد: ما از زبان برادران و مسؤولان عراق شنیدیم که نیازی به حضور آمریکایی‌ها ندارند و اگر نیازی باشد، محدود به آموزش نیروهای عراقی است. آمریکایی‌ها در سراسر منطقه ما و قاره‌های مختلف پایگاه داشتند.

، وزیر خارجه سوریه گفت: در روزهای گذشته شاهد هجمه همه جانبه علیه سوریه بودیم و از جمله اخباری در خصوص حضور نیروهای آمریکایی. علت حضور نیروهای آمریکایی در منطقه قطع ارتباط سوریه و عراق و ارتباط مرزی ما با اردن بوده است.

وی افزود: اینها با استفاده از وضعیت موجود و سوءاستفاده از وجود داعش تلاش کردند گروه‌های تروریستی را علیه دولت سوریه و اعمال فشار بر آن سازماندهی کنند.باور داریم که برادران در عراق مدت‌ها پیش استقلال خودشان را کاملا بازیافتند و اجازه نخواهند داد این گونه حملات که در رسانه‌ها علیه آنها صورت می‌گیرد بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

المقداد اضافه کرد: نمایندگان ملت عراق چه در دولت چه در پارلمان و جریانات سیاسی تصریح کردند اجازه نخواهند داد تجاوزی از خاک عراق علیه سوریه انجام شود. ما ضمن قدردانی از این مواضع مسؤولان عراقی اطمینان داریم آنها اجازه نخواهند داد آمریکا یا ائتلاف ادعایی اقدامی را علیه روابط سوریه و عراق صورت دهند.

وزیر خارجه سوریه گفت:‌ آمریکایی‌ها به دولت لجام گسیخته تبدیل شدند که نه قوانین بین‌المللی و نه میثاق سازمان ملل احترامی قائل نیستند اگر آمریکا بخواهند دست به اقداماتی بزنند که در رسانه‌ها به آن اشاره شده قطعا با مقابله سوریه مواجه می‌شود. تجاوزگری و تروریسم و محاصره اقتصادی یک واقعیت واحد هستند که در مقابل همه ایستادند و اگر آمریکا دست به اقدامی علیه ما بزنند قطعا با شکست مواجه می‌شوند.

وی افزود: ارتش قهرمانی داریم که توان ایستادن در مقابل آمریکا و هم پیمانانش را دارد و در مقابل آن دست بسته نخواهد بود.

* غربی‌ها چشم دیدن عادی شدن روابط بین کشورهای عربی را ندارند

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سؤال که روابط ترکیه و سوریه چه زمانی به مسیر عادی برمی‌گردد؟ و همچنین درباره تاثیر آن بر مناسبات ایران و سوریه اظهار داشت: نشست جده در سیر روابط بین کشورهای عربی و روابط بین کشورهای عربی و منطقه نقطه عطف و رخداد تعیین کننده بود. صحبت‌های سران کشورهای عربی در گوش ما هست که از بازگشت سوریه به وضعیت طبیعی و بازیابی نقش خود در منطقه و تعامل با همسایگان ابراز خرسندی کردند.

المقداد ادامه داد: این اتفاق خشم شدید آمریکا و غرب را به دنبال داشت و تلاش زیادی را با اعمال فشار به کار گرفتند که کشورهای عربی را از عمل به تعهدات باز دارند، ولی این تلاش‌ها تاثیری بر مواضع کشورهای عربی و اسلامی نداشته است.

وی گفت: کسانی که نمی‌خواهند روابط بین کشورهای عربی به حالت طبیعی برگردد دشمنان ملت‌های منطقه هستند. حضور ناوگان کشورهای غربی در خلیج فارس و مدیترانه توجیهی نخواهد داشت اگر اختلافات بین کشورهای منطقه وجود نداشته باشد. غربی‌ها چشم دیدن عادی شدن روابط بین کشورهای عربی را ندارند.

المقداد ادامه داد: توجیه حضور کشورهای غربی برای منطقه ما این است که کشورهای منطقه با هم نزدیک شوند. خوشحالیم که بیشتر کشورهای غربی امروز روابط عادی خود را با ایران بازیابی کنند و این فرصت فراهم است که کشورهای منطقه به جای اینکه نیروی خود را صرف تقابل کنند صرف ایجاد همکاری مشترک کنند. باید از واقعیت جغرافیایی که کشورهای منطقه را گرده آورده است براساس حسن همجواری وحسن نیت استفاده کنیم. این راه را برای پیش کشورهای غربی برای سوءاستفاده و جنگ آفرینی خواهد بست.

* حمایت از توسعه روابط ایران و عربستان

وی گفت: از بهبود روابط بین ایران و عربستان خرسندیم و از توسعه هر چه بیشتر این روابط حمایت می‌کنیم.

* تنها شرط بازیابی روابط سوریه و ترکیه

وزیر خارجه سوریه همنین درباره روابط ترکیه و سوریه خاطرنشان کرد: تنها شرط بازیابی روابط، خروج نیروهای ترکیه از تمام اراضی سوریه است. آن زمان به همکاری با ترکیه بازخواهیم گشت منوط به اینکه اشغالگری در کار نباشد.

* تلاش‌های آمریکا شکست خواهد خورد

المقداد در پاسخ به سؤالی درباره تلاش آمریکا برای بستن مسیرهای مواصلاتی گفت: اگر آمریکا چنین اقداماتی را انجام ندهد، عجیب خواهد بود. اجازه نمی‌دهیم چنین دخالت‌های وقیحانه‌ای در امور کشور ما و کشورهای مستقلی مثل عراق انجام شود. در ۱۲ سال گذشته ارتش ما هزاران شهید را تقدیم کرد و محور مقاومت همینطور و در مقابل اقدامات آمریکا با موفقیت ایستادیم. این بار مثل دفعات گذشته تلاش‌های آمریکا شکست خواهد خورد.

به گزارش فارس،‌ المقداد اضافه کرد: البته این بار یک جهان متحد در برابر اقدامات آمریکا که تهدید کننده امنیت و صلح بین‌المللی است می‌ایستند و شاهدیم چگونه آمریکا در اوکراین دخالت و تلاش می‌کند تا آخرین سرباز اوکراینی اهداف آن را دنبال کند.

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: آنچه در نیجر امروز در حال رخ دادن است نشان می‌دهد ملت‌ها از حضور آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها خسته شده‌اند اگر این کشورها به دموکراسی و حقوق بشر اعتقاد داشته باشند که ندارند، از این کشورها خارج می‌شدند و تلاش می‌کردند روابط خوبی را با این کشورها ایجاد کنند مثل کاری که بریکس دنبال آن است.

پربیننده ترین خبرها