فرانسه کودتا در گابن را محکوم کرد

فرانسه کودتا در گابن را محکوم کرد
پنج‌شنبه 9 شهريور 1402 - 02:42

فرانسه کودتا در گابن را محکوم و اعلام کرد که تحولات این کشور آفریقایی را از نزدیک دنبال می‌کند.

العالم-اروپا

اولیویه وران سخنگوی دولت فرانسه چهارشنبه گفت که پاریس «کودتای نظامی در گابن را محکوم کرده» و «با دقت زیادی» آن را دنبال می‌کند.

سخنگوی دولت فرانسه افزود که پاریس می‌خواهد به «نتایج انتخابات احترام گذاشته شود

به گزارش ایرنا کمیسیون انتخابات گابن بامداد چهارشنبه اعلام کرد که علی بونگو رئیس جمهوری این شکور با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرای انتخابات روز یکشنبه برای سومین دور به ریاست جمهوری انتخاب شده است.

گروهی از افسران ارشد ارتش گابن چهارشنبه در تلویزیون اعلام کردند که به دلیل بی‌اعتبار بودن انتخابات عمومی اخیر، اندکی پس از اعلام پیروزی دوباره علی بونگو در انتخابات ریاست جمهوری، قدرت را به دست گرفته‌اند.

کودتاچیان گابن بریس اولیگیئه نگُئما ma را بعنوان رئیس دولت انتقالی این کشور معرفی کردند. وی پیش از این فرمانده گارد ریاست جمهوری گابن بود.

گابن یک کشور نفتی به شمار می‌آید و خاندان بونگو که از متحدان فرانسه هستند، در ۵۵ سال گذشته بر این کشور حکمرانی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به کودتای گابن نوشت که سقوط دولت‌های دوست پاریس ناکامی دیگری برای فرانسه است. این در حالی است که چندی پیش نیز دولت نیجر که به فرانسه نزدیک بود، در پی کودتای ارتش سقوط کرد.

این خبرگزاری افزود که دولت‌های نظامی جدید در مالی، بورکینافاسو و اخیرا نیجر آشکارا مواضع خصمانه‌ای علیه فرانسه اتخاذ کرده و از نفرت بسیاری مردم کشورهای خود علیه استعمار فرانسه و نفوذ جاری این کشور در آفریقا استفاده می‌کنند.

حدود ۴۰۰ سرباز فرانسوی بطور دائم در گابن مستقر هستند و مسئولیت آموزش و حمایت نظامی از این کشور را دارند. فرانسه مناسبات و منافع اقتصادی گسترده‌ای در بخش معدن و نفت گابن دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها