ابعاد سفر وزیر امور خارجه ایران به سوریه و لبنان

 ابعاد سفر وزیر امور خارجه ایران به سوریه و لبنان
پنج‌شنبه 9 شهريور 1402 - 20:06

کارشناسان، سفر وزیر امور خارجه ایران به دمشق پس از سفر وی به ریاض و دیدار با وزیر امور خارجه عربستان را بسیار مهم توصیف کردند.

العالم نظرکده

«طلال عطریسی» پژوهشگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، سفر وزیر امور خارجه ایران به دمشق و بیروت را از این جهت حائز اهمیت دانست که نشان از حضور ایران در عرصه‌ای می‌دهد که آمریکا تلاش می‌کند در آن حضور داشته باشد و نشان دهنده این موضوع است که گرایشانی برای اعمال فشار و عملیات علیه ارتش آمریکا در سوریه وجود دارد.

وی سفر امیرعبداللهیان به سوریه با توجه به اینکه ایران و سوریه متحد هستند یک سفر عادی تلقی می شود، خاطرنشان کرد: اما این سفر امروز پس از سفر امیر عبداللهیان به ریاض و دیدار وی با وزیر امور خارجه عربستان انجام می شود؛ پس شاید وزیر امور خارجه ایران بخواهد مهم‌ترین نتایج را به سوریه منتقل کند تا روابط عربستان و سوریه را وارد فاز جدیدی بکند.

این پژوهشگر مسائل منطقه‌ای افزود: عوامل جدید دیگری نیز در منطقه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به فعال شدن مجدد پرونده داعش توسط آمریکایی‌ها، پرونده مرزی عراق و سوریه و فشار بر آن اشاره کرد که خبرهایی مبنی تلاش برای بستن مرزها به بیرون درز کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین مهم است که وزیر امور خارجه ایران به لبنان بیاید تا آمریکایی ها نگران از تثبیت حضور ایران در منطقه شوند"

«طلال عطریسی» خاطرنشان کرد: تصمیم برای بستن مرز سوریه و عراق برای آمریکایی‌ها سخت است زیرا می‌دانند این یک شریان حیاتی است و بستن آن غیرممکن است، شاید این یک پاسخ به بیانات رسمی منتشر شده از سوی مقامات سوری باشد. زیرا مقداد گفته بود اجازه نمی‌دهیم آمریکایی‌ها در سوریه بمانند و این موضع مشترک با ایران است، با این اوصاف می توان نتیجه گرفت گرایش برای اعمال فشار و عملیات علیه ارتش آمریکا در سوریه وجود دارد.

«اسامه دنوره»، نویسنده و پژوهشگر سیاسی نیز به نوبه خود سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به سوریه و لبنان را حامل پیام‌هایی برای بالا بردن آستانه پاسخگویی به حملات اسرائیل و آمریکا دانست و اظهار داشت: ایران، عراق، حشد الشعبی، ارتش عربی سوریه و همه نیروهای مقاومت لبنان در یک جبهه مشترک علیه توطئه‌های اشغالگرن صهیونیستی و آمریکایی اقدام می کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به دنبال فعال کردن دوباره داعش هستند و تعدادی از جنگجوهای آنها را از زندان ها بیرون آوردند؛ حال در صورتی که برنامه احیا داعش از سوی آمریکا به طور کامل انجام شود، مطمئناً بار دیگر ایران و نیروهای قدس با کمک نیروهای مقاومت در منطقه در مقابل این توطئه شوم می‌ایستند.

پربیننده ترین خبرها