دبیر شورای همکاری خلیج‌فارس پس از 8 سال به یمن رفت

دبیر شورای همکاری خلیج‌فارس پس از 8 سال به یمن رفت
پنج‌شنبه 9 شهريور 1402 - 18:38

دبیر شورای همکاری خلیج فارس برای اولین بار از زمان آغاز جنگ یمن راهی شهر عدن، مرکز دولت وابسته به ریاض شد.

العالم - یمن

«جاسم محمد البدیوی» دبیر شورای همکاری خلیج فارس، امروز (پنج‌شنبه) برای اولین بار از زمان آغاز جنگ یمن، یعنی پس از هشت سال راهی یمن شد.

به نوشته وبگاه خبری الخلیج آنلاین، وزارت خارجه وابسته به نهاد «شورای ریاستی یمن» گفته است که جاسم البدیوی وارد شهر «عدن» شده و مورد استقبال رسمی قرار گرفته است؛ جزئیات بیشتری در بیانیه این وزارتخانه نیامده است.

شورای ریاستی یمن به ریاست «رشاد العلیمی»، تشکیلات وابسته به ریاض محسوب می‌شود که در هفتم آوریل ۲۰۲۲ (۱۸ فروردین ۱۴۰۱) در رویدادی دراماتیک و کودتاگونه جای دولت منصور هادی را گرفت.

به نوشته الخلیج آنلاین، این سفر همزمان با تلاش‌های مستمر برای پایان دادن به بحران یمن به ویژه پس از توافق ایران و عربستان سعودی و سفر یک هیأت سعودی برای اولین بار به صنعاء در ۱۹ فروردین گذشته صورت می‌گیرد.

با این حال، از ابتدای ماه مه گذشته تا به امروز، به نظر می رسد پرونده بحران یمن در طول سه ماه گذشته بدون هیچ پیشرفت قابل توجهی بوده است و تنها پیشرفت ملموس به موضوع کشتی نفتی «صافر» مربوط می‌شود که سرانجام سوخت داخل آن تخلیه شد.

سفر دبیر شورای همکاری خلیج فارس به عدن، پس از آن است که «احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه شورای ریاستی یمن روز سه شنبه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود در دوحه دیدار و درباره راهکارهای حل بحران یمن و روابط دوجانبه به خصوص در زمینه طرح‌های توسعه‌ای گفت‌وگو کرد.

آل ثانی در این دیدار تأکید کرد که تنها راه‌حل بحران یمن، گفت‌وگو بین یمنی‌ها بر اساس مصوبات نشست گفت‌وگوی ملی، طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس و قطعنامه‌های شورای امنیت است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها